PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی رشته الکترونیک



paren
12 September 2008, 08:56 PM
معرفی رشته الکترونیک:
رشته الکترونیک یکی از رشته های صنعتی مادر محسوب می شود و تمام علوم و فنون موجود به نحوی با این علم پیوند خورده اند به نحوی که از وسایل روزمره زندگی تا پیچیده ترین فن آوری های فضایی حضور این علم به وضوح قابل مشاهده است. بی شک برای یافتن جایگاه مناسب این علم در کشورمان بایست مبانی آموزش این رشته با استحکام و براساس برنامه ریزی علمی پایه گذاری شود. رشته ی الکترونیک در هنرستان از اساسی ترین و نقطه شروع مناسب برای فراگیری این علم محسوب می شود.
علم الکترونیک همگام با پیشرفت روزافزون تکنولوژی هم اکنون در کلیه امور مربوط به زندگی انسان ها رخنه کرده و در حال پیشرفت می باشد و در آینده نزدیک کل زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. هم اکنون رشته الکترونیک مهم ترین رشته فنی و مهندسی در دانشگاه ها و هنرستان ها می باشد و کسانی که از نظر علم ریاضیات و فیزیک دارای قدرت درک و تحمل بالاتری هستند در این رشته می توانند به موفقیت های بیشتری دست پیدا کند. برخلاف ذهنیتهایی که برای بعضی ها پیش آمده در نهایت یک فارغ التحصیل رشته الکترونیک را تعمیرکار رادیو و تلوزیون می پندارند در حالیکه این طور نیست. رشته الکترونیک دارای گرایش های مختلفی است که همگام با پیشرفت علم روز است مثل مکاترونیک, بیوالکتریک و کنترل و... که در آینده ی نزدیک بازار کار بیشتری در انتظار فارغ التحصیلان این رشته خواهد بود.
اهداف تدوین رشته الکترونیک:
1- تعمیر وسایل الکترونیکی ساده خانگی. 2- طراحی و ساخت فیبرمدارهای الکترونیکی. 3- مونتاژ قطعات الکترونیکی روی برد مدارچاپی. 4- نصب و راه اندازی تجهیزات ساده الکترونیکی. 5- نصب و راه اندازی آنتن مرکزی برای ساختمان های کوچک. 6- سرپرستی بخش های کوچک مونتاژ. 7- کار با دستگاه های اندازه گیری. 8- خواندن نقشه های الکترونیکی. 9- طراحی و ساخت تقویت کننده ها. 10- آشنایی با سیستم های مخابرات و ارتباطات. 11- آشنایی با مدارهای دیجیتال و سخت افزار رایانه. 12- ادامه تحصیل در دوره کاردانی پیوسته گرایش های الکترونیک.
معرفی رشته الکترونیک هنرستان شهید بهشتی زیراب:
رشته الکترونیک از سال 82 در هنرستان شهید بهشتی زیراب تاسیس شده است و چون رشته نوپایی در این شهرستان می باشد هنوز در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته است اما از سال 84 به بعد با وجود همکاران متخصص و متعهد, این رشته در حال پیشرفت روزافزون در مسائل کیفی و کمی آموزش می باشد. این رشته دارای 3 آزمایشگاه مجازی الکترونیک, مخابرات و دیجیتال است که اکثر دستگاه های آن در سال 85 خریداری شده است. هم اکنون این رشته با وجود 4 دبیر مرتبط با این رشته با مدرک لیسانس الکترونیک در حال آموزش هنرجویان این رشته هستند.
عناوین دروس تخصصی این رشته همراه با اهداف کلی هر درس به شرح زیر می باشد:
((دروس تخصصی سال دوم))
1- مبانی برق: درک اصول الکتریسیته به منظور فراگیری موضوعات علمی و عملی برق.
2- رسم فنی: ترسیم سه نما, مجهول یابی - برش و پرسپکتیو و پلان ساختمان و سیم کشی آپارتمان یک طبقه.
3- اصول اندازه گیری الکتریکی: آشنایی با دستگاه های اندازه گیری و طریقه استفاده از آنها.
4- الکترونیک عمومی: آشنایی با مبانی الکتریسیته و اصول الکترونیک, شناسایی قطعات و المان های الکترونیکی مدارات دیودی و تقویت کننده های ترانزیستوری.
5- کارگاه مقدماتی مکانیک: ساخت وسایل فلزی ساده.
6- کارگاه سیم کشی1: خواندن نقشه های تاسیسات الکتریکی ساختمان های کوچک و اجرای آن ها.
7- کارگاه الکترونیک مقدماتی: انجام ترانس پیچی - تهیه مدار چاپی و مونتاژ مدارهای الکترونیکی ساده.
8- آزمایشگاه اندازه گیری الکتریکی: شناخت قطعات الکترونیکی و کاربرد صحیح دستگاه های اندازه گیری متداول.
((دروس تخصصی سال سوم))
9- مدارهای الکتریکی: تحلیل مدارهای جریان مستقیم و مدارهای rlc در جریان متناوب یک فاز و سه فاز.
10- الکترونیک عمومی2: آموزش مدارهای پایه الکترونیک و قطعات الکترونیک صنعتی.
11- مبانی مخابرات و رادیو: آموزش مبانی مخابرات و گیرنده های رادیویی.
12- مبانی دیجیتال: آشنایی با اصول مدارهای دیجیتال و تحلیل مدارهای ساده دیجیتالی و کاربرد آنها در دیگر مدارهای الکترونیکی.
13- کارگاه الکترونیک عمومی: آموزش مفاهیم عملی م مدارهای کاربردی در رشته الکترونیک.
14- آموزشگاه مبانی مخابرات و رادیو: توانایی تعمیر گیرنده های رادیو یک موج - چند موج و تلفن و نصب و راه اندازی سیستم های آنتن مرکزی و تقویت کننده های صوتی (pa).

paren
12 September 2008, 09:26 PM
برای احراز شغل آینده در رشته های فنی و خصایص و توانایی های زیر مورد نیاز است:
1- نیازهای بدنی: 1-1- قدرت و سلامت جسمانی
1-2- توانایی و مقاومت در برابر خستگی
1-3- سرعت استفاده از اعضاء به ویژه دست ها
1-4- قدرت تحلیل بالا و دقت کافی به ویژه در رشته الکترونیک
2- نیازهای حسی و ادراکی: 2-2- در رشته های فنی نیاز به سرعت ادراک می باشد
3- نیازهای روانی: 3-1- سرعت انتقال (هوش)
3-2- قدرت استدلال
3-3- استعداد تجسم فضایی
3-4- دقت و سرعت در محاسبه
3-5- استعداد تجربه و تحلیل داده ها و آمارها در اغلب رشته های فنی
4- مهارت های تحصیلی: 4-1- داشتن اطلاعات ریاضی و آماری
4-2- سلامت و روانی کلام در حد امکان در زبان خارجی (انگلیسی)
4-3- داشتن اطلاعات تخصصی اولیه
4-4- استعداد طراحی و انتقال
5- نیازمندی های عاطفی و شخصیتی: 5-1- قدرت و دشواری کار تحت فشارهای روانی
5-2- قدرت انطباق و سازگاری
5-3- قدرت کنترل و تسلط به خویشتن
6- علایق و رغبتهای مورد نیاز: 6-1- علاقه به امور فنی
6-2- علاقه به تحقیقات و پژوهش
6-3- علاقه به تحول و تغییرات
6-4- علاقه به کنجکاوی و جستجو
7- نیازمندی های شخصی و اجتماعی: 7-1- درک رفتار دیگران
7-2- متانت و بردباری در امور
7-3- مطلوب بودن رفتار
7-4- سازگاری با محیط
فعالیت ها و کوشش های مورد نیاز رشته های فنی:
1- دقت و تمرکز فکری. 2- تجربه و تحلیل مسائل. 3- خلاقیت و ابتکار. 4- تصمیم گیری. 5- برنامه ریزی. 6- نشستن برای انجام کارهای محاسباتی و کامپیوتری. 7- حرکات بدنی و نیرویی جسمانی با توجه به رشته انتخابی.
نحوه ادامه تحصیل هنرجویان:
کلیه هنرجویان شاخه فنی و حرفه ای پس از پایان دوره سه یاله و اخذ دیپلم می توانند به طرق ذیل در سطوح بالاتر ادامه تحصیل نمایند:
1- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
2- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده های وابسته به دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی-کاربردی) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
3- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی و با توجه به شرط معدل در دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام نموده و در دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل دهند و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
4- در آزمون تغییر رشته یکی از دوره های پیش دانشگاهی هنر, علوم ریاضی, علوم تجربی, علوم انسانی و علوم معارف اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.
5- فارغ التحصیلان تعدادی از رشته های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای که دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تحصیلی آنان مصوب گردیده است می توانند در آزمون ورودی مربوط شرکت نموده و پس از اخذ احراز قبولی در دانشگاه های طرف قرارداد وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.
6- کلیه فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته می توانند بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل دهند.

paren
13 September 2008, 01:22 PM
الکترونیک به دانش و فن آوری عبر ذات باردار در یک بار خلاء می باشد. به بیان دیگر در این دانش به مطالعه حرکت بارهای الکتریکی و کنترل حرکت آن ها برای ایجاد اثرات مطلوب مورد نظر می باشد.
دانش الکترونیک امروزه بوجود آورنده سیستم ها و ابزارهای پیچیده ای است که در بسیاری از اصولات روزمره زندگی و شاخه های مهندسی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به آنچه که گفته شد کاردانی فنی الکترونیک یکی از رشته های آموزش عالی در نظام دانشگاهی است که هدف عمومی آن تربیت کاردان های فنی الکترونیک است که دارای دانش های لازم در زمینه الکترونیک صنعتی, وسائل اندازه گیری و وسائل صوتی و تصویری که دقیقا مربوط به وسایل همان بخش از صنعت طراحی گردیده می باشد.
از آنجا که تکنولوژی مربوط به صنعت الکترونیک به صورت گسترده در همه جا و از جمله در کشور ما شالوده ای برای پیشرفت در صنعت برق محسوب می شود. دوره یاد شده برای تربیت افراد کارآمد در جنبه های عملی در زمینه رفع نیازهای صنایعی است که به نوعی با الکترونیک در ارتباط هستند.
رشته الکترونیک یکی از رشته های مهم در مورد امور ارتباطات در دنیا دارای حائز اهمیت می باشد. در ایران این رشته در مورد ارتباطات با دنیا اهمیت زیاد دارد. به طور کلی دانشجویانی در این رشته پذیرفته می شوند و دارای موقعیت می شوند که دارای هوش بالایی باشند و علاقه به ابداع و نوآوری باشند و بتوانند خودشان را با تکنولوژی در دنیا هماهنگ کنند.
دوره کاردانی:
یکی دیگر از تعاریفی که می توان از رشته الکترونیک کرد این است که زیرمجموعه ای از رشته ی فیزیک می باشد که درباره حرکت الکترون ها در مدارهای الکتریکی بحث می کند. دانشجویانی که در این رشته موفق می شوند که در دو درس ریاضی و فیزیک بسیار قوی باشند و دارای پشتوانه ی اجتماعی و خانوادگی باشند.
دوره کاردانی و تکنسین در کشور ما از جایگاه خوبی برخوردار نیست و می توان گفت نقش تکنسین رابط بین مهندس و کارگرماهراست و در هرم نیروی انسانی تکنسین در کشورهای پیشرفته و در جوامع توسعه یافته نقش اساسی دارند.
متاسفانه در کشور ما به لحاظ اهمیت ندادن به این بخش استفاده بهینه از این تکنسین نشده است و به خاطر همین جوان های ما بیشتر به سراغ مهندسی می روند تا تکنسین و همین باعث شده تا رشتا های فنی ما از آن جایگاه خودشان برخوردار نباشند. دانشجویان این رشته دروسی را در غالب 75 واحد درسی شامل 11 واحد دروس عمومی و 15 واحد دروس پایه و 29 واحد دروس اصلی و 15 واحد دروس اختصاصی و 7 واحد دروس اختیاری می گذرانند.
از میان دروس یاد شده از معتمدین به شرح زیر است:
1- ریاضی عمومی که در مورد بردارها و اعداد مختلط و ماتریس ها و توابع - حدود پیوستگی و مشتق و انتگرال به بحث می پردازد. 2- فیزیک عمومی که به زمینه هایی همچون فیزیک و دینامیک می پردازد. 3- کارگاه فیزیک که درس عملی است و دانشجویان با وسائل اندازه گیری آشنا می شوند. 4- آز مقدماتی برق که دانشجویان با قطعات مدارها همچون خازن, مقاومت و برخی قطعات الکترونیکی را مورد ارزیابی قرار می دهد. 6- مدار 1 و 2 که دانشجویان را با یکی از برنامه های کامپیوتری آشنا می کند. 8- الکترونیک صنعتی که دانشجویان با طرز کار مدارهای کنترل زمان دهنده ای که در کارخانه ها و مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد آشنا می کند. 9- دوره های کاردانی فنی در سال 1363 وزارت فرهنگ آموزش عالی این مجوز را به آموزش و پرورش دادند و آموزش و پرورش با تشکیل واحدهایی به نام دفتر امور مدارس عالی فنی حرفه ای و آموزشکده های فنی حرفه ای زیر پوشش خودش به ترتیب نیروهای تکنسین پرداخت.
دانش آموختگان رشته برق الکترونیک با کسب دانش و مهارت های لازم در زمینه های ذیل قادر به فعالیت خواهند بود:
1- در زمینه انتقال نظرات و روش های مورد تایید مهندسان به کارگران. 2- تهیه و تفسیر نقشه های مورد تایید مهندسان و پیاده کردن آنها بوسیله کارگران فنی. 3- این افراد می توانند به تعمیر قطعات الکتریکی همچون تلوزیون و قطعات مشابه بپردازند. 4- در برخی بخش ها می توان از این افراد به عنوان سرپرست بخش از آنها استفاده کرد. 5- از این افراد می توان در تدریس بعضی دروس در سطح پایین استفاده کرد.