اگر هنوز عضو پارسی گلد نیستید؛ باعث خوشحالی ماست اگر شما نیز به جمع ما بپیوندید.
  • ورود:

به تالار خوش آمدید

به پارسی گلد خوش آمدید. جهت عضویت در سایت به اینجا مراجعه فرمائید.



آخرین ارسالات تالار


نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1

    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    محل سکونت
    چالوس
    سن
    40
    نوشته ها
    9,203
    تشکر
    22,835
    17,534 تشکر در 5,621 پست

    پیش فرض طراحي ساختمان مهد کودک


    ضوابط و سرانه های مورد استفاده در طراحی مهد کودک

    فضای مهد کودک باید با نوع فعالیت های کودکان در گروههای سنی مختلف سازگار باشد.

    فعالیت های اصلی کودک در مراکز پیش دبستانی «خوابیدن»، «غذا خوردن» ، «بازی کردن» است. ابتدا فعالیت او فقط خوابیدن است و تنها وقفه های کوتاهی برای غذا خوردن وجود دارد. به تدریج همراه با رشد کودک نیاز او به خوابیدن کاهش می یابد، تعداد دفعات غذا خوردن کمتر و وقت بازی اضافه می شود، تا زمانی که آموزش رسمی آغاز می گردد.

    طراحی فضاهای داخلی حاوی ضوابط طراحی قسمت های اصلی شامل بخش اداری، بخش های کودکان، فضاهای مشترک، فضاهای خدماتی و تاسیساتی و تجهیزات مهد کودک است.

    در طراحی مهد کودک باید به مواردی که در ذیل می آید توجه نمود:

    1- اندازه های بدن کودک

    اندازه های بدن کودک در سنین مختلف برای تصمیم گیری در مورد ابعاد و ارتفاع وسایل مورد استفاده آنها ضروری است. مهمترین اندازه ، قد ایستاده کودک است.


    از این اندازه می توان اکثر اندازه های دیگر بدن را که برای طراحی فضا و تجهیزات لازم است، نتیجه گرفت.


    جدول (1) قد کودکان 0-6 سال ایرانی را ، که در این ضوابط ملاک عمل قرار گرفته است، نشان می دهد.

    قد- سانتیمتر

    سن به ماه

    60
    5-0
    70
    11-6
    79
    23-12
    88
    35-24
    96
    47-36
    103
    59-48

    109
    71-60
    اندازه گیری ابعاد بدن انسان به منظور طراحی فضا و تجهیزات به دو دسته تقسیم می شود:


    الف) بشر سنجی در حالت ساکن


    ب) بشر سنجی در حالت حرکت


    جدول (2) نشان دهنده ضریب ابعاد بدن کودک نسبت به قد ایستاده او ، در حالت ساکن است.


    ضریب نسبت به قد ایستاده


    حالت حرکت


    1


    قد ایستاده


    15/1


    حداکثر دسترسی به بالا


    96/0


    ارتفاع دید


    63/0


    ارتفاع آرنج


    25/0


    پهنای شانه ها


    02/1


    دست های باز شده به طرفین


    78/0


    ارتفاع نشسته


    70/0


    ارتفاع دید در حالت نشسته

    2- ضریب اندازه های تجهیزات نسبت به قد ایستاده کودک


    جدول(3) نشان دهنده ضرایب اندازه های تجهیزات نسبت به قد ایستاده کودک است.


    ضریب


    تجهیزات


    15/1


    بالاترین دسترسی به تخته


    44/0


    پایین ترین دسترسی به تخته


    90/0


    بالا ترین ارتفاع مناسب برای قفسه


    23/0


    پایین ترین ارتفاع مناسب برای تخته


    23/0


    عمق قفسه


    20/1


    بالاترین دسترسی به قفسه


    53/0


    پایین ترین دسترسی به قفسه


    63/0


    ارتفاع دستگیره در


    75/0


    ارتفاع لبه پایین آینه


    80/0


    ارتفاع کلید برق


    1


    ارتفاع قلاب رخت آویز


    50/0


    ارتفاع بالای دستشویی

    3- درب ها


    1- 3- محل دربها و فاصله آنها از هم باید به نحوی باشد که خطر آفرین نباشد


    2-3- در فضاهای مربوط به کودکان نباید از درهای شیشه ای استفاده شود.


    3-3- در مواردی که وجود درهای شفاف ضروری است، باید از مصالح شفاف ایمن استفاده شود. محل درها نیز باید کاملا قابل دید باشد.


    4-3- محل در هارا نباید نزدیک بخش های انتهایی یا ابتدایی پلکان در نظر گرفت.


    5-3- در های لولایی نباید به سمت مکانهای پررفت و آمد و یا فضاهایی که اثاث ثابت و مبلمان در آنها قرار گرفته است باز شوند.


    6-3- از درهای بادبزنی نباید استفاده شود.


    7-3- در ورودی اصلی ساختمان نباید مستقیما رو به مسیرهای عبور وسیله نقلیه قرار گیرد. در شرایط غیر قابل اجتناب باید برای جدا کردن فضای ورودی و مسیر حرکت وسایل نقلیه، طرح مناسبی در نظز گرفته شود.(شکل 1)


    8-3- ارتفاع محل نصب دستگیره در باید 60 سانتیمتر در نظر گرفته شود.


    9-3- لبه دستگیره های اهرمی نباید بیش از 3/0 سانتیمتر با سطح در فاصله داشته باشد تا از گیر کردن لبه آستین به دستگیره در جلوگیری گردد.(شکل 2)


    10-3- هیچ یک از اجزای دستگیره ها نباید از لبه در کمتر از 5/7 سانتیمتر فاصله داشته باشد، تا حرکت دست به راحتی مقدور باشد(شکل 3)


    11-3- در صورت استفاده از درهای قفل دار، قفل آنهال باید به گونه ای باشد که در شرایط اضطراری به راحتی باز شوند.


    4- پنجره


    1-4- حداقل ابعاد پنجره در طبقه همکف باید 70*50 و حداکثر ارتفاع کف پنجره از کف تمام شده داخلی باید 60 سانتیمتر در نظر گرفته شود.


    2-4- پنجره های رو به گذر عمومی ، واقع در طبقه همکف باید دارای شیشه های مات باشند.


    3-4- پنجره ها باید از داخل دارای شبکه محافظ بوده و از خارج توری داشته باشد.

    - تجهیزات مهد کودک


    1-5- الزامات عمومی


    1- اندازه تجهیزات مورد استفاده کودکان باید متناسب با ابعاد بدن آنها باشد.


    2- پایه های صندلی و میز نباید از محدوده سطح آنها فراتر رود.


    3- از میز و صندلی سه پایه نباید استفاده شود.


    4- طراحی و تجهیز فضا و عناصر آن باید به گونه ای باشد که از ایجاد گوشه ها و زوایای تیز و برنده ، بخصوص در ارتفاع سر اجتناب شود.(شکل4)


    5- فاصله های دو سطح درهای کشویی کمد ها نباید به اندازه ای باشد که انگشت کودک بین آنها گیر کند.


    6- بخاری ها و وسایل حرارتی باید دارای حفاظ باشند.


    2-5- ضوابط تجهیزات


    1- ارتفاع قلاب رخت آویز باید 100 سانتیمتر در نظر گرفته شود.(شکل 5)


    2- ارتفاع میز برای استفاده در حالت ایستاده باید 53 سانتیمتر باشد.(شکل6)


    3- بالاترین ارتفاع مناسب دسترسی برای قفسه ها 90 سانتیمتر و پایین ترین ارتفاع 20 سانتیمتر است(شکل 7)


    4- ارتفاع لبه بالای کاسه دستشویی باید 50 سانتیمتر در نظرگرفته شود.(شکل 8)


    5- ارتفاع لبه پایین آینه دستشویی باید 75 سانتیمتر باشد(شکل 9)


    6- ارتفاع میز برای استفاده در حالت نشسته باید 42 سانتیمتر و اندازه سطح آن حد اقل 55*50 سانتیمتر باشد(شکل 10)


    7- ارتفاع نشیمنگاه صندلی باید 25،عمق آن24، و پهنای آن 25 سانتیمتر در نظر گرفته شود.(شکلهای 11 و 12)


    8- پارک بازی کودک باید به ابعاد 100*65 سانتیمتر و ارتفاع آن با نرده 115 سانتیمتر باشد(شکل 13)


    6- توصیه ها


    1-6 در اتاق آموزش بهتر است کودکان در اطراف یک میزمستقر شوند(شکل14)


    2-6 تقسیمات داخلی فضاها بهتر است با استفاده از قفسه های کوتاه انجام پذیرد تا کودکان امکان دید به فعالیتهای مختلف را داشته باشند.(شکل 15)


    3-6 قفسه نمایش کتاب بهتر است با ارتفاع مناسب برای کودکان(60 سانتیمتر) در نظر گرفته شود.


    4-6 درهای کمد بهتر است به صورت کشویی باز شوند.

    7- ضوابط طراحی فضای باز و محوطه


    1-7 الزامات عمومی


    1- پوشش محوطه باید از موادی مانند شن، براده های چوب، ماسه، چمن و خرده های لاستیک که حالت ارتجاعی دارند باشد.


    2- در محوطه نباید از درختان صمغ دار ، گیاهان تیغ دار، حساسیت زا، سمی و و یا آفت پذیر باشد.


    3- مسیر های حرکت را باید با فاصله مناسب از دیوارهای بنا ایجاد کرد و از قرار دادن آنها در مجاورت در و پنجره پرهیز نمود، تا از برخورد آنها با کودکان اجتناب شود.(شکل16)


    4- برای اختلاف سطح های کم، در حدود یک پله باید از رامپ به طول حداقل یک متر استفاده شود.(شکل 17)


    5- با ایجاد تفاوت در رنگ، مصالح کف، نور پردازی و یا طولانی تر کردن دست انداز باید توجه کودک را به پله جلب کرد.(شکل 18)


    6- در سطح تمام شده وسایل بازی، نباید لبه های تیز فلزی یا تراشه های چوب وجود داشته باشد.


    2-7 طراحی زمین بازی


    تعداد کودکان دارای 30 تا 50 درصد فضای باز باشد. برای تعداد بیشتر کودکان ، فضای باز بیشتری مورد نیاز است.


    4- حد اقل ارتفاع حصار محوطه باید 120 سانتیمتر در نظر گرفته شود و فاصله عناصر افقی نرده حد اقل 75 سانتیمتر در نظر گرفته شود تا امکان بالا رفتن کودکان از آن به وجود نیاید.(شکل19)


    5- در طراحی زمین بازی ، باید مکانهای مناسبی برای نشستن وجود داشته باشد. عناصر محوطه باید متناسب با ابعاد بدن کودک در نظر گرفته شود.(شکل 20)

    3-7- وسایل بازی


    1- چرخ و فلک


    حداقل زمین مورد نیاز برای چرخ و فلک و حریم ایمنی آن دایره ای به شعاع 300 سانتیمتر است(شکل 21)


    2- سرسره


    حداقل زمین مورد نیاز برای سرسره و حریم آن 750*245 سانتیمتر است.


    (شکل 22)


    3- تاب


    الف) حداقل مساحت لازم برای تاب و فاصله ایمنی آن 620*510 سانتیمتر است.


    ب) فاصله ایمنی از محور عمودی تاب در جهت حرکت، باید حداقل به میزان 866/0 ارتفاع آویز تاب به اضافه 175 سانتیمتر در نظر گرفته شود.(شکل 23)


    4- بالارونده


    الف)حداقل مساحت لازم برای بالارونده 670*285 سانتیمتر است.


    ب) فاصله ایمنی از بالارونده ها از هر طرف حداقل 120 سانتیمتر است.


    (شکل 24)


    5- گیاهان مختلف می توانند به نحوی انتخاب گردند تا شرایط لازم برای آموزش کودکان در مورد فصول ، رنگها، حشرات ، گلها و ... به وجود آید.(جدول 4)



    شکل


    کار برد


    رنگ برگ پاییز


    ارتفاع-متر


    قطر-متر


    گونه



    سایه


    ارغوانی یا زرد


    30


    12تا16


    افرا

    جلب پرندگان
    زرد، خرمایی
    15
    6تا8
    بلوط
    شکوفه، میوهخرمایی
    10
    8
    سیب
    سایه
    15
    10تا15
    بید مجنون
    برگ پایدار
    سبز
    35

    15تا20


    کاج سیاه




    برگ پایدار


    سبز


    8تا12


    8


    بلوط کوچک



    دانه


    خرمایی


    8تا10


    8


    ماگئولیا

    *************************


    چگونگی به دنیا آوردن فضای معماری به گونه ای که بتواند برانگیزاننده غرور شود ومیان آنچه ماده یی شده و میان آن کس که به بهره وری از آن پرداخته, پلی بسازد که برروی آن بتوان دو سویه حرکت کرد,مشروط از عاملیت و عملکرد است که بدون کنش , تدبیرو ابداع تحقق نمی یابد.عاملیت و عملکرد فضا ها را تغییر میدهند و نهایتآ کنش به سوی آن تجربه هایانسانی و زیبائی شناسی را دگرگون خواهد کرد.امروزه , کنش , تدبیر و ابداع و مفهوم گرایی , در نمودها و دغدغههای انسانی که هستی اش را می سازد اهمیتی خاص یافته است و دیگر جائی برای کسانی کهخود را اربابان تفکر و معمار می دانستند , وجود ندارد.امروزه از مهمترین نمود ها ودغدغه های جامعه رشد , تعالی و پویائی انسانهاست .انسانی که بدون شک آینده ساز فرداخواهد بود .انسانهائی که در ایجاد محیطی جهت رشد و تعالی کودک که همانا پایه و اساسآن از بدو تولد شروع به شکل گیری میکند , در فراهم کردن محیطی مناسب برای اومیکوشد.فرآیند رشد انسانها , در کودکی , تاثیر بسزایی در شخصیت آنان دارد.عقیدهبسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در ۷ سال اول زندگیاو شکل می گیرد , فرآیند رشد کودک در سالهای اولیه زندگی متاثر از عوامل بسیاریاست.فعالیت , به عنوان عامل اصلی رشد و یادگیری کودک فرآیندی است که در ارتباط بافضا و محیط کودک , رشد همه جانبه او را موجب می گردد.فضاهای مرتبط با فعالیت کودکانباید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی آنانباشد.تحقق این امر از طریق بکارگیری المانهای طراحی معماری ای که منطبق با شرایطجسمی و روانی کودک باشد , امکان پذیر است.طراحی اتاق کودک می بایست با روحیه کودکان در تطبیق باشد و باید طوری طراحی شود کهتا مدرسه رفتن کوک مورد استفاده قرار گیرد از این رو در طراحی فضاهای کودکان , شناخت کودک اهمیتی خاص می یابد.و از آنجائی که کودکان دنیای تخیلی خاص خویش رادارند , بسیاری از آنان در سنین زیر ۷ سال , دنیا را آنطور که باید باشد مجسم میکنند , نه انگونه که هست.و همین امر باعث میشود محیط کودکان آن فضائی نباشد کهمعمار بدون شناخت , آن را طراحی می کند.آنچنان که وقتی معماری بر نمود های سنتیزندگی از طریق تفاوتهای مفهومی تاثیر می گذارد , بر خوردهایی مطرح می شود که قبل ازآن بطور کامل پنهان بودند و این چنین است که آشکار و هویدا می شوندشکل کلی فضای معماری کودکان از عناصری منحصر بفرد , برجسته و آنچهبر انگیزنده احساسات وی است , سرچشمه می گیرد.اشکال خالص هندسی رفتار ادراکی کودکرا مورد توجه قرار می دهند و اجازه نمی دهند تا مفاهیم گوناگون در جزئیات تصوریکودکانه مدفون بماند.نقاشیهای کودکان نشان میدهد که کودکان در تصوراتشان , فضا راچگونه می بینند.آنها بطور دقیق و کامل , ( بعنوان کاربر ) فضا را قبول کرده و آن رابا جزئیات در ترسیماتشان بیان می کنند , که خود مایه تعجب است.کودکان معمولآ دوستدارند در مورد اینکه که اتاقشان چگونه دیده میشود , بحث کنند.آنها اظهارات مهمی مینمایند و نظراتی در باره رنگ اتاق و دیوارها و مبلمان مناسب خود را بیان می کنند ومیخواهند در مورد آنها تصمیم پذیری شود.بدینگونه کودکان فرضیه طراحان را قطعیخواهند کرد.این فرضیه اساس طراحی خواهد بود که تصور کودکانه , اشکال معماری و شاخصمخصوص به خود را بر می انگیزد , مثل آنچه که , اینگونه توسط کودک بیان می شود : شبیه به ماهی است , سر و چشم دارد , مثل قایق است اما بدون پارو.اتاق کودکقلمروئی مخصوص به آنان است.آنجا برای آنان همچون جهان بزرگ تصور می شود.آنان درآنجا به موسیقی گوش فرا می دهند , بازی می کنند , در رویاهای خود فرو می روند , کتاب می خوانند و......باشد و حواس و حس کنجکاوی او را بر انگیزد. از این رو بهترین فضا ها جهت کودکان میبایست , رنگارنگ , جاذب , پر مشغله و منظم , پر نشات ولی با این حال آرامش بخش و درعین حال بی خطر باشد.نائل گشتن بدانها تنها بوسیله برنامه ریزی دقیق میسر خواهدبود. از این رو با مد نظر گرفتن المان های زیر خواهیم توانست در ایجاد محیطی مناسبو متناسب با حال و هوای آنان و هر آنچه در رشد و تعالی آنان تاثیر گذار است , فائقگردیم.
    ۱.مشورت :با کودک خود صبحت کنید.و فعالیتهایمورد علاقه او را بیابید و توجه نمائید او از چه چیزهائی لذت می برد.از صفات منحصربفرد او به دقت مطلع شوید.و بیابید که دوست دارد محیطش چگونه آراسته شود.کودکانباید کمک کنند تا محیط خود را بیا فرینند , بدین کونه آنها یاد می گیرند , مسئولیتپذیر بوده و برای بثمر رساندن کیفیت استعداد و جودی خود کوشش نمایند.
    ۲.قیاس و مبلمان :طراحی فضا ی منطبق باشرایط کودکان به طور قطع بستگی به شناخت کافی از ویژگی های رشد آنان دارد.خصوصیاتجسمی و روانی کودکان در مراحل مختلف رشد , اساس برنامه ریزی فضا و طراحی برای آناناست.اندازه میز و صندلی , کمد های اسباب بازی و نیز ارتفاع مناسب دستگیره درها , دستشوئی ها , شیر ها و .. ضروری است.اگر فضا و عناصر آن متناسب با اندازه هایکودکان باشد , آن ها به سادگی می توانند از فضا ها و وسایل مربوط به خود استفادهکنند.قطعات متنوع مبلمان , نیمکت , میز و صندلی , تابلوها , قفسه ها و غیره ای کهبا مقیاس و در حد و اندازه آنان ساخته می شود , اغلب برای هر بازی شکل ویژه ای بخودمی گیرند.
    ۳.تقسیمات فضا :اتاق کودک باید به طریقی چندمنظوره طراحی شود و از آنجائی که کودکان از اتاقشان برای بسیاری از فعالیتها درکنار استراحت و خواب استفاده می کنند , تقسیمات و قلمرو های خاص و مشخص خود را طلبمی کند. از قبیل فضائی برای مطالعه و بازیهای مهیج و همچنین فضائی برای سرگرمی.فضایبازی باید در کنار فضای خواب و استراحت کودک و در ارتباط مناسب با آن طراحی شود.تجهیزات مورد نیاز در فضای بازی شامل :قفسه و صندلی , پارک کودک و .... است.
    ۴.محدودیت ها :کودک در این مرحله کنجکاو و بیباک است.تا آنجائیکه آنها هیچگونه اطلاعی از خطر ندارند.از این رو با ایجاد قفسه هانه تنها اشیا ئی مانند بطری و دارو در ارتفاعی مناسب و بدور از دست کودک در اماناست بلکه محیط نیز نظمی دوچندان می یابد.
    ۵.رنگ:رنگهای روشن به چشم بچه ها با شکوههستند.برای دیوارها از کاغذ دیواری رنگی و یا رنگ شاد استفاده کنید.و رنگ و بافت رابه آنها اضافه نمائید.میتوانیم حریم ها و همچنین لبه های دیوار را مشخص و بر جستهنمائیم.و ابر ها و ستارگان را بر سقف اضافه نمائیم.کودکان رنگهای تابناک و درخشندهرا دوست دارند.اما شما میتوانید با به کار بردن رنگهای شاد و تابناک در روی هردیوار محدوهای رنگی را نیز معین کنید.رنگهای شاد و شفاف و آزاد , تصور کودکانه رابر می انگیزند و آنان را به آفرینش و خلاقیت را تشویق می کنند.همچنین پیدایش یاظهور دیوارهای روشن از قبیل استفاده از کارکترهای کارتونی و مانند آن در دیوارهایاتاق های کوچک می تواند بسیار مفید باشد.
    ۶.روشنائی :فضاهائی با نور طبیعی و شفاف اثرمثبت بر کودکان دارند.بعبارت دیگر اتاق های تاریک با نور مصنوعی و نامناسب اثر منفیدر پی خواهند داشت.از این رو گزیدن نحوه و میزان روشنائی در اتاق کودک اهمیتی بسمهم را ایفا مینماید و تاثیر مهمی در خواندن و نوشتن و ایجاد آرامش و تمرکز آناندارد.نور مناسب فضا را جهت محیطی آرام و مناسب جهت مطالعه محصور می نماید.بررسیتاثیر میزان نور در شب نیز در روحیه آنان حائز اهمیت است.
    ۷.پنجره ها :پنجره و جهت آن در اتاق کودک اهمیتیویژه دارد.از طریق آن نور شمالی به داخل می تابد و شادابی و سحرخیزی را به بار میآورد. کودکان پنجره هایی را که در تقابل و مرتبه چشمانش است را بیشتر دوست میدارد , بطوریکه ایشان مجبور نیستند برای نگاه کردن به خارج قد بکشند.از سوی دیگر کودکان ازمیان پنجره ها حرکت خورشید را دنبال می کنند تا زمانیکه به محل مشخصی برسد و غروبکند , فعالیت های خود را خاتمه می دهند.
    در گرداگرد این عناصر کودکان بازی می کنند و از این طریق ازتصوراتشان بهره می برند تا دنیای خودشان را بیافرینند.از این رو با ایجاد کنش وواکنش و ایجاد کنجکاوی خواهیم توانست کودک خود را به فکر فرو بریم .ایجاد کنش دنیایجدیدی را بر روی کودک خواهد گشود.و او را در شناخت هر چه بیشتر پیرامون و دنیای پررمز و راز خود تشویق خواهد نمود. آنجنانکه که معماری و عناصرش برانگیزنده نیرویحرکتی و تشویقی خواهند بود و آن هنگام دیگر پایانی بر این باور نخواهد بود.
    اینیاداشت در روزنامه همشهری مورخ ۱۷ فرودین ۱۳۸۵ با عنوان اتاق کودک به چاپ رسیدهاست.
    همچنین این یاداشت در مجله صنعت ساختمان داریس شماره ۴۰ نیز به چاپرسیده است.
    منابع : معماری برای کودکان نوشته والتر کرونر و ترجمه احمدخوشنویسضوابط طراحی معماری مهد کودک , مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن



    ویرایش توسط Nafas : 29 April 2009 در ساعت 10:52 AM
    خودت باش ... به اعتبار هیچ شانه ای اشک نریز ... ب اعتبار هر اشکی شانه نباش ...
    آدمی ب خودی خود نمی افتد ... اگر هم بی افتد از همان سمتیست ک تکیه کرده...

  2. 7 کاربر از Nafas عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Ali-Wizard (29 April 2009),Archi.AtishParish (14 October 2009),Azad-79 (22 February 2012),EZO (14 October 2009),mos&g (7 January 2011),sh_h (7 May 2010),اسراء (15 October 2009)

  3. #2

    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    نوشته ها
    6
    تشکر
    1
    36 تشکر در 7 پست

    پیش فرض

    سلام مطالب خوبی بود.من پایان نامه دارم این ترم موضوع پروژه :تفریحی توریستی تو شمال. اگه مطالبی داری که کمکم کنه ممنون میشم؟

  4. 6 کاربر از mohamad mehdi عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Archi.AtishParish (14 October 2009),Azad-79 (22 February 2012),dahodah (21 October 2010),EZO (14 October 2009),Nafas (29 April 2009),sh_h (7 May 2010)

  5. #3

    تاریخ عضویت
    Oct 2009
    نوشته ها
    15
    تشکر
    1
    46 تشکر در 16 پست

    پیش فرض

    سلام پلان مهدکودک میخوام پایان نامه دارم

  6. 4 کاربر از parisamasti عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Archi.AtishParish (14 October 2009),dahodah (21 October 2010),EZO (14 October 2009),sh_h (7 May 2010)

  7. #4

    تاریخ عضویت
    Oct 2009
    نوشته ها
    1
    تشکر
    0
    4 تشکر در 1 پست

    پیش فرض

    سلام. من اين ترم درمورد مهدكودك تحقيق دارم كمك ميخوام

  8. 4 کاربر از رضابابايي عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Azad-79 (22 February 2012),dahodah (21 October 2010),EZO (14 October 2009),sh_h (7 May 2010)

  9. #5

    تاریخ عضویت
    Feb 2012
    نوشته ها
    2
    تشکر
    0
    5 تشکر در 2 پست

    پیش فرض

    منم همینطور
    کمک کنید دوستان

  10. 2 کاربر از maryam_arc عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Azad-79 (22 February 2012),_behzad (30 October 2012)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است: (0 کاربر و 1 مهمان)

موضوعات مشابه

  1. نقاشی کودک
    توسط Mobarake در تالار نقاشی
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 6 May 2010, 03:19 PM
  2. طراحی مهد کودک
    توسط Archi.AtishParish در تالار فرهنگی - آموزشی
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: 5 May 2010, 11:22 PM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 12 April 2009, 12:28 AM
  4. آيين‌نامه اجرايي ماده (33) قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان
    توسط Sasho در تالار نشریات و بخشنامه هــا
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 4 September 2008, 11:21 PM
  5. متن آئين نامه اجرائی ماده 33 قانون نظام مهندسی كشور
    توسط Sasho در تالار نشریات و بخشنامه هــا
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 7 August 2008, 10:52 AM

تعداد کاربرانی که این موضوع را مشاهده کردند: 1 نفر

شما به این قسمت دسترسی ندارید، لطفاً ابتدا وارد سایت شوید.

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •