اگر هنوز عضو پارسی گلد نیستید؛ باعث خوشحالی ماست اگر شما نیز به جمع ما بپیوندید.
  • ورود:

به تالار خوش آمدید

به پارسی گلد خوش آمدید. جهت عضویت در سایت به اینجا مراجعه فرمائید.



آخرین ارسالات تالار


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12
  1. #1
    کاربر اخراج شده
    تاریخ عضویت
    Aug 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    15,597
    تشکر
    64,119
    39,805 تشکر در 12,794 پست

    Red face یک ماه با تندر 90e2 فول آپشن در بندر ماهشهر

    چه کسی فکر می کرد از نتیجه یک آزمایش در خیابان " مون مارتو " پاریس ، یک کمپانی جدید در صنعت که دارای پیشرانه ای
    “Vaiturett” خودروسازی تاسیس شود ؟ تاریخ دسامبر1898 حرکت یک اتومبیل به نام به حجم 270 سی سی بود و می توانست 75/1 اسب بخار را تولید نماید و توسط یک سیستم انتقال دهنده قدرت 3 سرعته با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت حرکت کند ، سبب شد تا کمپانی جدیدی بنام " رنو " تاسیس شود که در اصل این اولین تولید این کمپانی فرانسوی ها بود .

    فول آپشن
    E2مدل همه چیز پیرامون تندر 90

    از پلت فرم توسعه یافته X90 " ال 90 " یا همان خودروی " لوگان" ساخته کمپانی " رنو" ، اولین محصول پروژه قرار گرفته است که این کلاس در آینده پرفروش ترین بازار B " نیسان میکرا " استفاده کرده و در کلاس خودروهای خودروی ایران را دربر خواهد گرفت ؛ بطوری که حدود 70 درصد سهم بازار آینده ایران را شامل می شود و تمام خودروسازان سهمی در حضور در این بخش دارند. کلاسی که شاید بتوان گفت تا 4 سال آینده نیز برای وارد کنندگان چشم انداز مناسبی نخواهد داشت اما در آینده ، بازار در انتظار این کلاس است . بایستی اشاره داشت که در این کلاس خودروای برنده خواهد بود که درعین مقاوم بودن و دیر تعمیر بودن، ازپیشرانه ای قوی و کم مصرف و سیستم تعلیق مناسب و البته طراحی خوب و از همه مهمتر قیمتی ارزان را برخوردار باشد حال با توجه به این مسائل مهم می خواهیم به بررسی " تندر 90 " که به تازگی پای به بازار مونتاژ کننده کشورمان گذاشته ، بپردازیم. خودروای که مانند ورود شخصیت های مهم سیاسی کشورها به نقاط جدید، با هیاهو وسروصدای زیادی پای به کشورمان گذاشت.
    بررسی بدست آوردن بهترین اطلاعات فنی و شرایط بازار خودروی مورد نظر، بهترین روش خرید آن خودرو از کمپانی های موجود در کشورمی باشد . ازاین رو برای تثبیت آزمونی فنی و دقیق با پرداخت بهای 1/15 میلیون تومان از یکی از فول آپشن ) از LP ) E2 نمایندگی های کمپانی موجود در کشور ، بهترین مدل " تندر90 " را که با کد اختصاری دیگر مدل ها متمایز می سازد ، خریداری کردم . سلسله مراحل خرید همانند خرید دیگر خودروهای موجود در کشور صورت گرفت که بررسی تک تک این مراحل خرید از حوصله این مطلب خارج است
    .
    تحلیل و بررسی آزمون فنی " تندر 90 " که به طول یک ماه انجامید ، به چهار قسمت مختلف تقسیم شد که هرکدام از این مراحل آزمایش به دلیل در اختیار داشتن خودرو به صورت مکرر به انجام رسید که با هم به مرور آن می پردازیم .
    بررسی ظاهر خودرو

    از آنجایی که همیشه اولین نقطه ارتباط میان انسان و اتومبیل ، نگاه های اولیه به ظاهر خودرو می باشد ، شروع آزمایشات را با بررسی ظاهر بیرونی خودرو آغاز کردیم .
    فکورانه ترین حرکت کمپانی " رنو " و نمایندگان فروش " تندر 90 " در کشورمان تبلیغات بی حد و حصر قبل از زمان تحویل خودرو بود که با نمایش دادن عکس هایی به مراتب زیبا تراز ظاهر واقعی آن می خواستند جانشینی بهتر و زیباتر از " پراید " و " پیکان " جاودانه را جایگزین نمایند. به همین دلیل با انتشار عکس های زیبا توجه و علاقه بسیاری را برای ثبت نام این خودرو به وجود آوردند . در واقع یکی از عوامل هجوم مشتریان به سمت این خودرو، عکس های ظاهر فریب خودرو " تندر90 " بود که مشتریان بسیاری را فریفت که البته با به بازار آمدن سری اول این خودرو آه از نهاد آن هایی که ظاهر اتومبیل برایشان مهم بود درآمد. نوع طراحی و خطوط به کار گرفته شده درظاهر این خودرو به گونه ایست که در تصورات بسیاری خودروی " تندر90 " ابعادی نسبتا ً کوچک و ظاهری نحیف دارد . اما مسلما ً با نزدیک شدن به این خودرو شکی به شما وارد خواهد شد چراکه اتومبیل مورد بحث از ابعادی نسبتا ً حجیم برخوردار است و این قضیه با متوجه شدن بزرگی ابعاد" تندر90 " نسبت به خودروای مثل " سمند " تعجب شما را به نهایت خود می رساند
    .
    مشکل اصلی در طراحی کلی خودروی " تندر90 " عدم تطبیق قسمت های مختلف ظاهری خودرو با یکدیگر است . در واقع سازنده طراحی فکورانه و عمیقی را صرف آن نکرده است به طوری که می توان در یک کلام از" تندر90 " اتومبیلی بد قیافه و بی استیل یاد کرد . البته نباید فراموش کرد که بخش جلویی خودرو نقطه قوت طراحی " تندر90 " بوده که بایستی اشاره داشت همین قسمت نیز نسبت به بسیاری از رقبای موجود در کشور مانند " پژوپارس" ، " سمند" و ... ازظاهری به مراتب ضعیف تر برخوردار می باشد. ورم گلگیرها نیز در نوع خود از طراحی قابل قبولی برخوردار است. در مجموع طول به ظاهر کوتاه ، عرض نسبتا ً معمولی و ارتفاع بسیار زیاد همراه با موارد قابل ذکری چون شکل عجیب و ناهماهنگ درب های عقب با طرح بدنه ، قسمت بالای سپرها ، زه وارها و دستگیره ها به رنگ مشکی !، نبود هیچ گونه پوشش ناووانی شیشه جلو!، فاصله نسبتا ً زیاد سپر جلو با زیر چراغهای جلو، طراحی معمولی آینه های جانبی ، طرح نه چندان مطلوب چراغهای عقب که حتی این بخش نیز توسط صاحبان خودرو علی الخصوص جوانان دچار تغییراتی گشته و به مراتب زیباتر شده است و از همه مهمتر ارتفاع نسبتا ً زیاد بخش عقبی خودرو که از زیبایی آن کاسته است از مواردی هستند که چهره " تندر90 " را دراذهان عمومی بد قیافه و بی استیل کرده است . البته این نکته را نیز فراموش نکنید که تجربه نشان داده که چهره هر اتومبیل به مرور زمان در میان مردم جایی برای خود باز می کند که " تندر 90 " نیز از این قائده مستثنی نیست. به یاد داشته باشید خودروی " سمند " نیز در ابتدای ورودش با چنین مشکلی مواجه بود .

    بررسی طراحی و امکانات رفاهی کابین

    در روزهای اولیه فضای داخلی خودرو همانند وضعیت ظاهری اش برای شما کمی تعجب آور خواهد بود. این حس عجیب به خاطر حجیم بودن فضای داخلی خودرو که بر خلاف عکس های تبلیغاتی آن ، شمارا با فضایی کاملا ً جادار و البته خالی از حس و حال اسپرت گونه مواجه می کند .
    " برگرفته شده است . مواردی چون کنسول میانی که دگمه فلاشر IIایده طراحی داخلی این خودرو از مدل " رنو کلیو و همچنین تنظیم شیشه بالابرهای برقی درون آن تعبیه شده ، صفحه نمایش دهنده وغربیلک فرمان همگی از طرح ساده " برگرفته شده اند . II برخوردارند که مستقیما ً از " رنو کلیو مسئله مهم و قابل قبول در مورد این فضا ، قابل دسترس بودن و مهم تر از آن جاداربودن آن می باشد که برای افراد رده میان سال که معمولا ً از حوصله کم و خانواده ای با جمعیت زیاد برخوردارند مناسب می باشد . سقف بلند و طراحی مناسب صندلی ها جا دار آن پذیرای افراد فربه و بلند قد است که این دقیقا ً نقطه عطف این خودرومیباشد صندوق بارنیز یکی از نکات روشن دیگری است که " تندر90 " به خود می بالد، هرچند که سازنده برای ایجاد چنین فضایی قرار دارد جادار به B ظاهر عقب خودرو را قربانی آن کرده است . فضای زیر صندلی ها برای خودروای که در کلاسنظر می رسد ، هرچند که این مکان چندان فضای مناسبی برای پاهای افراد بالای 185 سانتی متری نیست . نکته مهم دیگری که در این بخش قابل ذکرمی باشد این است که پشت آمپر خودرو ترکیبی از نوع دیجیتال و مکانیکی طراحی شده ، به گونه ای که دور موتور و سرعت سنج خودرو به صورت مکانیکی نمایش داده می شود اما آمپر سوخت مصرفی و کیلومتر طی شده به صورت دیجیتال نمایش داده می شود . همچنین در این قسمت چندین چراغ هشداردهنده تعبیه شده که راننده را از چگونگی وضعیت خودرو هوشیار می سازد . این چراغها شامل نشانگر چراغهای راهنما ( سازنده در طراحی این قسمت کوچکترین تفکری به خرج نداده است چراکه در هر حالت این نشانگر به صورت جفت راهنما عمل می کند !!!) چراغ هشدار دمای مایع خنک کننده که به محض روشن شدن موتور ، خاموش می شود و همچنین چراغ هشدار روغن از موارد قابل ذکر می باشند. البته نشانگرهای دیگری نیز تعبیه شده است که لزومی بر گفتن آن نیست . در مجموع حجم فضای مناسب کابین تندر90 یکی از نقاط قوت آن محسوب می شود که برای افراد میان سالی که با خانواده ای پر جمعیت همراه هستند، مناسب می باشد . طرحی ساده همراه با سالنی جادار و البته مطمئن از نظر ایمنی و هشدارهای امنیتی در انتظار شماست .

    بررسی قوای حرکتی

    در آزمون سوم که چگونگی عملکرد پیشرانه و قدرت و واکنش آن و همچنین توانایی دینامیکی در مسیرهای متغیر مطرح بود، مراحل آزمایش این قسمت از بررسی ، طی سه مرحله مجزای آزمون درون شهری ، بیابان و آزمایش شتاب اولیه و ثانویه به انجام رسید .
    در قسمت سوم که در واقع اولین مرحله آزمون قوای حرکتی خودرو به حساب می آمد ، ارقام شتاب اولیه و ثانویه از طریق دستگاه شتاب سنجی که توسط دوست و همکار عزیزم آقای " مهندس بهزاد اصلاح " در اختیارمان قرار داده شده بود به ثبت رسید
    .
    هدف از انجام این مرحله از آزمون که یکی از مهمترین بخش های تست فنی هر خودرو به حساب می آید ، بررسی و عملکرد واکنش موتور در برابر نسبت میزان وزن اتومبیل و آیرودینامیک بدنه است که به دو بخش مجزا تقسیم می شوند
    .
    بخش اول که شامل تست های مکرر میزان تیک آف و عدم تیک آف و عملکرد سیستم انتقال دهنده قدرت می شد ، شتاب صفر تا یکصد کیلومتر اتومبیل مد نظر بود ، در بخش دوم بررسی نیز که آزمایش پیشرانه اتومبیل در دورهای بالا و رسیدن به حداکثر سرعت مد نظر بود، در نظر گرفته شد. برای بدست آمدن بهترین بازدهی از این آزمون مهم ، سه آزمایش شتاب که شامل آزمون شتاب از صفر تا یکصد کیلومتر، آزمون طی مسافت 400 متر و آزمون شتاب طی مسافت 1609 متر بود ، در نظر گرفته شد . روش به دست آمدن مسافت دقیق مسیرها ( 400 متر و 1609 متر ) از طریق دوربین دیجیتال نقشه برداری صورت پذیرفت که در این راه دوست عزیز دیگری به نام " مهندس مهدی لطفی " ما را یاری نمود . " تندر90 " اتومبیلی است که به خاطر برخورداری از یک پیشرانه 6/1 لیتری با ضریب تراکم 8/9 و 105 اسب بخار و 4 "II سوپاپ در هر سیلندرو همچنین بهره گیری از یک سیستم انتقال قدرت 5 سرعته دستی نرم و با دقت فراوان مدل " مگان، از نظر شتاب اولیه و ثانویه جزو بهترین در میان هم گروههای خود می باشد
    .
    مشکل گیربکس مورد نظر در نزدیک بودن قرارگیری دنده یک با دنده سه می باشد که ممکن است راننده را در انتخاب دنده مناسب خصوصا ً در هنگام سنگین کردن دنده ها دچار سردرگمی کند . با وجود مشکلی که در گیربکس اتومبیل ذکر شد ، خودروی مورد آزمایش که از رینگ و لاستیک اسپرت 15 اینچ بهره می برد ، توانست شتاب اولیه یا همان صفر تا یکصد کیلومتر را دقیقا ً 2/10 ثانیه ( 0/1 ثانیه ضعیف تر از پژو 206 تیپ 5 ) وشتاب ثانویه را با حداکثرسرعت 208 کیلومتر بر ساعت صرف زمان 7/93 ثانیه طی نماید
    .
    در مرحله بعدی که نوبت به آزمون طی مسافت 400 متر بود و در واقع تجزیه ای از آزمون مرحله اصلی یعنی مسافت 1609 متر ( یک مایل ) به حساب می آمد، به صورت یک رفرنس برای تعیین قابلیت های قدرتی و دینامیکی اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت. در هرحال اتومبیلی که برای شتاب گیری در خط مستقیم تجهیز و تنظیم شده آن هم طی مسافت 400 متر دیگر نگرانی در خصوص آمادگی برای عبور از پیچ ها را ندارد و چنین اتومبیلی دارای سیستم فنربندی محکم تر از اتومبیل های عادی با ساماندهی معمولی می باشد و در حرکت ، وزن کمی به عقب انتقال می دهد . البته این نکته را نیز فراموش نکنید که برای صحت چگونگی رفتار دینامیکی و سیستم های هدایتی اتومبیل نمی توان تنها به این نوع آزمون ها اکتفا کرد و حتمی نیاز مبرمی به آزمون های دیگری چون هدایت خودرو در مسیرهای مختلف درون شهری و مهمتر ازآن ناهمواری های بیابان دارد که به همین منظور چنین آزمون های مهمی در مبحث این مقاله گنجانده شده است . در پایان این مرحله ، اتومبیل دورگه فرانسوی و رومانیایی " تندر90 " چیزی جز حقانیت سازندگان را اثبات نکرد . زیرا بهترین سرعت بدست آمده در خط پایانی این مسیر ، 7/116کیلومتر بر ساعت بود که در زمان8/17 ثانیه بدست آمد . آزمون 1609 متر فرا رسیده بود . آخرین و جدید ترین آزمایشی که برای پی بردن به قابلیت های دینامیکی اتومبیل که به تازگی در آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی به انجام می رسد ، زمان و حداکثر سرعت در طی مسافت یک مایل یا 1609 متر بوده که در چنین آزمونی بسیاری از نارسایی های اتومبیل به ویژه پیشرانه آن مشاهده می شود . چراکه دراین آزمون هرخودرو با هر تیپ و مشخصاتی می تواند سرعت خود را به رقم های بالا برساند
    .
    در نتایج بدست آمده ، این اتومبیل زمانی معادل 4/61 ثانیه با سرعت خروجی ( سرعت انتهایی ) 1/183 کیلومتر بر ساعت را توانست ثبت کند که با توجه به اینکه حداکثر سرعت خودرو 208 کیلومتر بر ساعت است ، میتوان در نوع خود جالب توجه باشد
    .
    نتایج بدست آمده در پایان این مراحل از آزمون که به سه بار انجام تست در فاصله زمانی 5 دقیقه ( اتلاف زمان در انجام تست به منظور جلوگیری از فشارهای ناگهانی به پیشرانه در طی انجام فعل و انفعالات آزمون ) از یکدیگر صورت گرفت ، شرح کامل آن در جدول ذیل است
    .
    جدول شتاب اولیه و ثانویه

    شتاب
    (s) زمان

    0 تا 100 کیلومتر بر ساعت
    10.2
    160 کیلومتر بر ساعت
    36.4
    162 کیلومتر بر ساعت
    69.8
    208 کیلومتر بر ساعت
    93.7

    اما بخش مهم دیگر ، بحث آزمون درون شهری و عبور از ناهمواری های بیابان بود که در این مرحله می توانستیم شناخت کافی و تکمیلی را از سیستم های هدایت شونده خودرو بدست آوریم .
    درطی این مراحل ما به چند نکته مهم در مورد چگونگی عملکرد پیشرانه ، سیستم انتقال دهنده قدرت و سیستم فنربندی خودرو رسیدیم . همانطور که از قبل پیش بینی می شد هدایت خودرو به واسطه تنظیم و قدرت مناسب خودرو و ترکیب آن با گیربکس ، کلاچ و پدالی نرم آسان و راحت صورت پذیرفت . دید مناسب در قسمت های جلو و تا حدودی اطراف ، راحتی فرمان و صندلی راننده ، اگرچه حس می کنید در ارتفاع بالایی نشسته اید اما مجموعا ً رانندگی نرم و راحت والبته تا حدودی متفاوت نسبت به سایر خودروهای هم گروه مانند انواع پژو ، سمند ، مزدا 323 و ... را به شما ارمغان می دهد .
    یکی از مشکلاتی که در هنگام رانندگی با آن مواجه هستید ، میدان دید عقب خصوصا ً در قسمت ستون ها می باشد که دلیل آن نیز نشات گرفته از طراحی نامناسب صندوق بار ونبود پنجره مثلثی شکل در طرفین و در کل طراحی عقب خودرو می باشد . در صورت رانندگی مناسب درون شهری ، شما با یک اتومبیل کاملا ً فرمان پذیر و رام شده مواجه هستید ، اما به محض فشردن پدال گاز و تعویض دنده های سریع شما را آماده ی بروز هرگونه حادثه می کند که علت آن به خاطر نوع وضعیت آیرودینامیک بدنه خصوصا ً در نوع طراحی گوشه های سقف و ارتفاع زیاد خودرو نسبت به پهنای آن می باشد . می باشند و در ABS توقف خودرو علی رغم عدم تناسب میان ترمزهای جلو که از نوع دیسکی مجهز به سیستم ضد بلوکه عقب به نوع کاسه ای مجهزاند ، با توجه به بهایی که برای این خودرو پرداخته اید قابل قبول می باشد .
    به سراغ بخش دیگری از آزمون رانندگی می رویم . انجام آزمون های گوناگون ، درون شهری که یک سوی آن دریا و سوی دیگر آن بیابان قرار دارد ، می تواند شناخت کافی از نقاط قوت و ضعف خودرو را به ما نشان دهد . بهترین دلیل این مسئله تغییر وضعیت ناگهانی آب و هوای این منطقه است که در قسمتی ازروز هوا کاملا ً مرطوب و بارانی و ساعتی نیز خشک و آفتابی است . پس از دو هفته رانندگی متداوم با محصول جدید " رنو " ( برای بازار خودروی کشور ) ، راهی بیابان شدیم تا وضعیت و عملکرد خودرو را در شرایط ناهموار این منطقه آزمایش کنیم . دراین منطقه قدرت و استقامت پیشرانه و مرغوبیت لاستیک ها و همچنین مجموعه تعلیق قوی یکی از فاکتورهای مهمی است که هر خودرو برای قبولی در آزمون این قسمت بدان نیاز دارد .
    دماسنج دستی ، دمای هوا در یک روز بهاری را 40 درجه سانتی گراد نشان می داد . حدود 30 کیلومتر درمسیری که از خاک تشکیل شده بود خودرو مورد آزمایش قرارگرفت . در طول مسیر علی رغم فشار بالایی که پیشرانه را به خاطر رسیدن مکرر دور موتور به خط قرمز تهدید می نمود ، خط دیجیتالی آمپر خودرو همچنان وضعیت عادی را نشان می داد که این مسئله برای کمپانی سازنده نمره مثبتی به حساب می آید . پس از پایان مسیر ، مقدار فرسایش لاستیک ها که رینگ های آلومینومی اسپرت را احاطه داشتند ، طبیعی و قابل پیش بینی به نظر می رسید . بدین ترتیب در پایان مرحله اول تست دربیابان همه چیز طبق روال عادی پیش رفت و خودروی " تندر90 " با قبولی کامل در این مرحله از آزمون سالم از میدان نبرد خارج گردید . اما اصل کار از آنجایی آغاز شد که خودرو مد نظر مورد آزمون استقامت قرار گرفت . این آزمون همانند مراحل قبلی ( درون شهری و شتاب گیری خودرو ) خود، دارای چند مرحله بود . روال کار به صورتی در نظرگرفته شد که می بایست خودرو به شعاع 360 درجه در دنده سنگین به دورخود می چرخید . دراین بخش بیشتر بحث قوای سیستم تعلیق ، هیدرولیک فرمان استقامت تسمه موتور و بلبرینگ مطرح بود . سختی کار برای " تندر90 " به حدی طاقت فرسا شد که در همان 5 دقیقه اول ، صدای ناهنجار در زیر درپوش موتور به گوش رسید . صدایی که در ابتدا به گوش می رسید به نظر می آمد از قسمت دینام بلبرینگ یا از تسمه موتورباشد . اما حقیقت امر چیز دیگری بود این احتمال نیز وجود داشت که بر اثر فشار وارده و پیچ زدن های سریع ، پیشرانه و حتی بخشی از هیدرولیک فرمان اتومبیل صدمه دیده باشند . به هر حال خودروی " تندر90 " نتوانست دراین مرحله از آزمون جان سالم به در ببرد که البته بایستی اشاره کنم مقصر اصلی در بروز چنین اتفاقی را خودم دانستم چراکه فکر می کنم " تندر90 " را با " مرسدس بنز" و " ب ام و " اشتباه گرفته بودم ! پس از بروز این مشکل به نمایندگی " پارس خودرو" واقع در شهرستان " بندر ماهشهر" رفتم و اتفاق جالبی که در این راه افتاد این بود که نمایندگی هیچ گونه تعهد در قبال خدمات پس از فروش این خودرو متقبل نگردید!!! و تنها جوابی که به من صاحب خودرو داده شد ، چیزی جز " ما مسئولیتی نداریم " نبود . باتوجه به این مسئله که به نوعی اپیدمی در جامعه خودروای کشور در آمده و بارها نیز شاهد آن بوده ایم ، متحمل شدم تا برای برطرف شدن مشکل خودروی " تندر90 " که از این نظر واقعا ً جایگزین شایسته ای برای " پراید " می باشد ، روانه مرکز استان بشوم . نحوه برخورد نمایندگی با شخصی که در کنارم با یک دستگاه " نیسان ماکسیما " ایستاده بود جالب و دیدنی بود . پس از کلی بررسی توسط مهندسان زبده نمایندگی و ماندن خودرو در حدود 16 روز در یکی از نمایندگی های شهرستان " اهواز " بالاخره موفق به تحویل خودرو شدم . همانطور که حدس زده شده بود ، مشکل اصلی درقسمت های هیدرولیک فرمان و آسیب دیدگی نسبتا خفیف در قسمت سرسیلندر خودرو بود که با تعویض کامل این دو قسمت مشکل خودرو کاملا ً برطرف گردید .
    مبحث دینامیک و مجموعه تعلیق

    سیستم تعلیق و جلوبندی یکی از مهمترین مواردی است که خودروهای موجود در ایران به دلیل وجود جاده ها و خیابان های نامناسب باید از سیستم فنربندی و ارتعاش گیری های فوق العاده بهره مند باشند . معمولا ً این سیستم در خودروهای " کره ای " بسیار ضعیف و در خودروهای ساخت " فرانسه " مناسب می باشند . همانطور که می دانید اکثر خودروها در ایران از نظر جلوبندی با مشکل مواجه هستند . " رنو " با توجه به اطلاعاتی که پیرامون وضعیت خیابان ها و جاده های ایران کسب کرده ، در زمینه تقویت سیستم تعلیق و فنربندی خودروی " تندر90 " ایران ، دقت و وسواس بیشتری نسبت به مدل هایی که در اروپای غربی تولید می شوند به خرج داده است . به طوری که انجام تحقیقات گسترده نشان می دهد ، انجام تست های مقاومت فنرهای جلو و عقب و اجزای حرکت کننده در خودروی " تندر90 " با موفقیت کامل صورت گرفته است .
    " رنو " اعلام کرده آسایش و نرمی این خودرو شبیه مدل اولیه خودروی " کیلیو" است . در خودروی " تندر90 " سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع تنش گیر پیچی ترکیب شده با فنر ضربه گیر و کمک فنر است
    .
    فنربندی جلوی این خودرو بسیار شبیه پژو 405، و 206 می باشد . اما در قسمت عقب سیستم ضربه گیر از کمک فنر بزرگ تر با قابلیت ارتعاشات بیشتر به همراه یک فنر لوله ای قطورتر استفاده می کند که در کنار قدرت زیاد سیستم تعلیق عقب نسبت به پژو 405 ضربه گیری و نرم بودن خودرو نیز در عین حال بیشتر است
    .
    از ماجرای آزمون در بیابان که بگذریم به آزمون فنی مبحث دینامیک و تعلیق خودرو می رسیم . بعد از تعمیر و بازگشت به بندر " ماهشهر " دوباره کار آغاز گردید . برای بررسی فنی مجموعه تعلیق این خودرو، بهترین امتحان ،انجام آزمایش و عبور از موانع به صورت مارپیچی که بهترین وضعیت از توانایی های کنترلی اتومبیل به خصوص در هنگام عبورF8 از پیچ ها را مشخص می کند ، در نظر گرفته شد. همواره در این قسمت مهمترین فاکتور نسبت پهنای لاستیک ها به وضعیت سنگینی و آیرودینامیکی بدنه مطرح است
    .
    در نتیجه گیری نهایی این قسمت از مبحث آزمایش فنی خودروی "تندر90 " به این نتیجه رسیدیم که این " لوگان " وارداتی در مقایسه با انواع پژوهای فرانسوی موجود در کشور و هم چنین " سمند " ها از نظر مجموعه تعلیق در وضعیت مناسبی قرار دارد و به راحتی جواب گوی ضربات احتمالی ناشی از خرابی جاده های ایران خواهد بود اما قدرت فرمان پذیری این خودرو در برابر" پژو206 " و " پارس " حرف چندانی برای گفتن ندارد .

    مبحث ایمنی خودرو

    " ایمنی رابطه مستقیمی با قیمت خودرو دارد " . با توجه به آن که این خودرو ارزان قیمت ترین در نوع اروپاست ، از موسسه استاندارد اروپا تنها سه ستاره را دریافت کرده است که امتیاز متوسطی محسوب می شود.
    شاید به جرات به توان گفت این خودرودر کلاس خود از نظر ایمنی رقیبی در ایران نداشته باشد . چراکه مهندسان بخش ایمنی شرکت " رنو " ادعا کردند جهت ایمنی هرچه بیشتر این خودرو از جدیدترین روش های شبیه سازی دیجیتالی استفاده کرده اند و در این راه توانسته اند مقاومت خودرو را در برابر ضربات وارده بررسی کنند و خطرهای اولیه را در این مرحله از میان ببرند . ساختار این خودرو به گونه ای است که در هنگام تصادف به منظور پراکنده سازی انرژی جنبشی به صورت فعال عمل می کند و در هنگام اصابت قسمت جلوی اتومبیل ، قسمت پیشرانه به گونه ای طراحی شده که در هنگام تصادف جمع شود و وارد اتاق نشود . این عمل مانند بالشی ضربه را جذب می کند . در قسمت فوقانی خودرو در صورت ورود ضربه این تنش در میان قاب ستون های کناری جذب می شود و در قسمت مرکزی این بار توسط رام شاسی جلوگیری می شود و نهایتا ً در قسمت تحتانی از طریق فرییر بندی که از شش جهت به هم اتصال دارد انرژی جذب خواهد شد
    .
    یکی دیگر از موارد قابل ذکر ؛ داشبورد خودرو می باشد . داشبورد خودرو که در جذب ضربات ناشی ازتصادف نقش مهمی را ایفا می کند ، از پلی پرپیل جذب کننده ساخته شده که صدمات احتمالی به زانو و سر را به حداقل می رساند . نکات ایمنی در قسمت زیر داشبورد نیز در نظر گرفته شده است ، به گونه ای که میزان صدمه به ساق پاها به حداقل خود رسیده است . با توجه به مقاومت جانبی ارائه شده از سوی صندلی ها و لایه های درها ، در هنگام تصادف حفاظت از لگن سرنشینان تضمین شده است . با در نظر گرفتن یک رام شاسی که در پشت صندلی عقب قرار گرفته شده ، خطر ورود اشیایی که وارد کابین می شود را کاهش می دهد . کمربند ایمنی که سه منطقه ای و مرحله ای عمل می کند و برای تمامی صندلی ها در نظر گرفته شده است از پیشرفته ترین نوع در جهان به حساب می آید . اما شاید مهمترین مسئله ایمنی که این روزها صاحبان و خریداران خودرو به دنبال آن هستند ، وجود کیسه هوا فول آپشن ) و سرنشین جلو در نظر گرفته E2 در اتاق اتومبیل باشد . دو کیسه هوای مخصوص برای راننده ( مختص مدل شده است که مجهز به محفظه ای هستند که فشار داخلی را کنترل کرده و میزان صدمه به سرنشینان را به حداقل خود می رساند .

    کلام آخر

    براساس آنچه از ویژگی های ظاهری و خصوصیات خودروی " تندر 90 " مشهود است ، این خودرو نماینده اتومبیل های ارزان قیمت کمپانی " رنو " در ایران می باشد که با قوانین سیاست گذاری کمپانی های داخلی ، قیمت آن به بالای 14 میلیون رسیده که در مقایسه با رقبای داخلی دیگر معقول می باشد . مسئله دیگر خط تولید این خودروست که امید می رود مانند سایر رقبای تکراری رو به تنزل نگذاشته و نیاز حقیقی مردم را هرچه بیشتر تامین کند
    نویسنده : مهندس مهدی قنواتی

  2. 7 کاربر از Reza Trojan عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    AMIRAK (29 January 2010),hasti18 (22 July 2010),Hossein.406 (2 January 2011),jhoupiter (5 December 2010),Nafas (5 April 2010),zahra.sh (7 December 2010),تایماز (14 July 2010)

  3. #2

    تاریخ عضویت
    Apr 2010
    نوشته ها
    3
    تشکر
    3
    7 تشکر در 3 پست

    پیش فرض

    با سلام
    باتوجه به مواردی که شما درموردال90 گفته اید برای خرید یک ماشین در رنج قیمتی زیر 20 میلیون فکر نمی کنم ماشین دیگری مناسبتر از ال90 باشد امید وارم افرادی که این ماشین را
    خریداری میکنند از ان لذت ببرند.

  4. 2 کاربر از پارسا. عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Hossein.406 (2 January 2011),Reza Trojan (4 April 2010)

  5. #3
    کاربر اخراج شده
    تاریخ عضویت
    Aug 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    15,597
    تشکر
    64,119
    39,805 تشکر در 12,794 پست

    پیش فرض

    درسته
    اما شما بهتره در مورد ديگر ماشين هايي كه رنج قيمتيشون زير 20 ميليونه هم يه مطالعه داشته باشيد
    به نظر من كه از اين بهتر هم هست
    نميگم ال 90 بده خيلي هم خوبه اما بهترشم هست

  6. 4 کاربر از Reza Trojan عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    hasti18 (22 July 2010),Hossein.406 (2 January 2011),Nafas (5 April 2010),zahra.sh (7 December 2010)

  7. #4

    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    نوشته ها
    2
    تشکر
    0
    7 تشکر در 2 پست

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط **** ****** نمایش پست ها
    چه کسی فکر می کرد از نتیجه یک آزمایش در خیابان " مون مارتو " پاریس ، یک کمپانی جدید در صنعت که دارای پیشرانه ای
    “vaiturett” خودروسازی تاسیس شود ؟ تاریخ دسامبر1898 حرکت یک اتومبیل به نام به حجم 270 سی سی بود و می توانست 75/1 اسب بخار را تولید نماید و توسط یک سیستم انتقال دهنده قدرت 3 سرعته با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت حرکت کند ، سبب شد تا کمپانی جدیدی بنام " رنو " تاسیس شود که در اصل این اولین تولید این کمپانی فرانسوی ها بود .


    فول آپشن
    e2مدل همه چیز پیرامون تندر 90




    باعرض معذرت ولی به نظربنده که نزدیک به سه سال تندرسوارهستم شماباکمی دیدمنفی ونه چندان خوب نسبت به تندرمطلب نوشتید مثلاجایی که نوشته بودیدشتاب صفرتاصد تندریک ثانیه کمتراز206تیپ پنج است جاداشت این رااضافه میکردید که سه ثانیه نسبت به206تیپ دو شتاب بالاتری دارد.


  8. 3 کاربر از ERFAN90 عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Hossein.406 (2 January 2011),Reza Trojan (10 July 2010),تایماز (14 July 2010)

  9. #5

    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    نوشته ها
    2
    تشکر
    0
    7 تشکر در 2 پست

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا. نمایش پست ها
    با سلام
    باتوجه به مواردی که شما درموردال90 گفته اید برای خرید یک ماشین در رنج قیمتی زیر 20 میلیون فکر نمی کنم ماشین دیگری مناسبتر از ال90 باشد امید وارم افرادی که این ماشین را
    خریداری میکنند از ان لذت ببرند.
    پارساجان بدون تعصب بگم که واقعا حرف شماکاملادرست است،آخه پارس 17میلیونی بامعایب زیر:
    1-اگه اشتباه نکنم موتورطراحی شده حدود16سال پیش
    2-مصرف بنزین بالاحدود 9.5 لیتردرصدکیلومتر
    3-ترمزبدون abs و واقعاغیرقابل اطمینان
    4-شتاب پایین
    5- امکانات رفاهی بسیارناچیز
    6- ایربگ ندارد
    7- کیفیت پایین قطعات خودرو
    .
    .
    .

    مگه میتونه باتندر 15.3 میلیونی درمدل فولش رقابت کنه یا 405 یا 206تیپ دو باقدرت موتورپایین وفضای کم داخل اتاق وصندوق عقبش؟

  10. 4 کاربر از ERFAN90 عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Hossein.406 (2 January 2011),Reza Trojan (10 July 2010),zahra.sh (7 December 2010),تایماز (14 July 2010)

  11. #6
    کاربر اخراج شده
    تاریخ عضویت
    Aug 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    15,597
    تشکر
    64,119
    39,805 تشکر در 12,794 پست

    پیش فرض

    سلام عرفان جان
    حرف شما هم درست و منطقی اما مطمئنا این ماشین هم بدون ایراد نیست
    همه حرفاتون قبول اما اینکه شتابش بیشتره یا مصرف بنزینش بیشتره قبول ندارم
    اینم بگم که شما اصلا 206 رو با هیچ کودوم از این ماشینا مقایسه نکن

  12. 3 کاربر از Reza Trojan عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    hasti18 (22 July 2010),Hossein.406 (2 January 2011),تایماز (14 July 2010)

  13. #7

    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    1
    تشکر
    0
    3 تشکر در 1 پست

    پیش فرض

    هر جور حساب میکنم لوگان از 206 و پرشیا و 405 و ... خلاصه زیر .../.../20 میلیون تومانیهای وطنی و غیر وطنی سر تر

  14. 3 کاربر از radpardazcc عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Hossein.406 (2 January 2011),Reza Trojan (7 December 2010),zahra.sh (7 December 2010)

  15. #8
    کاربر اخراج شده
    تاریخ عضویت
    Aug 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    15,597
    تشکر
    64,119
    39,805 تشکر در 12,794 پست

    پیش فرض

    شابد موتوري خوب باشه
    اما اينطور نيست كه از همه ي ماشين هاي زير 20 بهتر باشه
    از لحاظ ظاهر كه يك قرونم نمي ارزه

  16. 2 کاربر از Reza Trojan عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Hossein.406 (2 January 2011),zahra.sh (7 December 2010)

  17. #9

    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    1
    تشکر
    0
    3 تشکر در 1 پست

    پیش فرض

    با عرض سلام
    من تقریبا 1 ماه میشه که تندر فول گرفتم باورتون نمیشه 2 یا 3 ماه بود که داشتم تحقیق میکردم و حتی تندر یکی از دوستان 2 روز دستم بود و از 206 405 پرشیا همه رو امتحان کردم خیلی میبخشد ها شما اگه یه ماشین با این امکانات و قیافه خوب می خواین بایستی حداقل 25 تا پیاده شین خداییش خیلی ماشینه من که باهاش خیلی حال میکنم در مورد ظاهر من مشکی رو برداشتم بدک نیست آنقدر ها هم بی ریخت نیست وقتی داری واسه پرشیا 17 تا میدی که هیچی نداره و اطاقش هم 3 ماه صدا می افته و واسه 206 تیپ 2 که تمام وسایلش چینی شده 14 تا میدی و موتورش هم 1300 اوه ببخشد 1400 و با این موتور 10 لیتر در 100 کیلومتر مصرف میکنه آخه آقا جان تندر با 15.5 واقعا مفته...
    البته چند تا ایراد داره
    1-صندوق رو باید با سوئیچ باز کنی
    2-کلید شیشه های برقی دم دست نیست اما عادت میکنی
    به نظر من تو رنج 15 تومن بیخود خودتو اذیت نکن اگه ماشین خونواده میخوای تندر خیلی خوبه

  18. 3 کاربر از meitikhan عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Hossein.406 (2 January 2011),Reza Trojan (2 January 2011),usofk (1 May 2011)

  19. #10
    کاربر اخراج شده
    تاریخ عضویت
    Aug 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    15,597
    تشکر
    64,119
    39,805 تشکر در 12,794 پست

    پیش فرض

    سلام
    حرف شما درست اما بازم به نظر من 206 تيپ 5 6 خيلي بهتره

  20. کاربران زیر از Reza Trojan عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    Hossein.406 (2 January 2011)


 
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است: (0 کاربر و 1 مهمان)

موضوعات مشابه

  1. بررسي علمي ماه گرفتگي و خورشيد گرفتگي
    توسط naser0172 در تالار مقالات نجوم
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: 26 January 2010, 12:04 AM
  2. تفسیری بر ماه آبی
    توسط naser0172 در تالار تالار نجوم
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 7 January 2010, 01:49 AM
  3. آب روی ماه از کجا آمده است؟
    توسط bay در تالار مطالب جالب و خواندنی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 23 December 2009, 11:12 PM
  4. ماه زنده است
    توسط naser0172 در تالار سایر مطالب نجومی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 18 December 2009, 10:15 PM
  5. يه مطلب جالب همراه با عكس درباره ي ماه گرفتگي
    توسط shima در تالار مقالات نجوم
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 16 August 2008, 08:01 PM

تعداد کاربرانی که این موضوع را مشاهده کردند: 0 نفر

شما به این قسمت دسترسی ندارید، لطفاً ابتدا وارد سایت شوید.

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •