اگر هنوز عضو پارسی گلد نیستید؛ باعث خوشحالی ماست اگر شما نیز به جمع ما بپیوندید.
  • ورود:

به تالار خوش آمدید

به پارسی گلد خوش آمدید. جهت عضویت در سایت به اینجا مراجعه فرمائید.



آخرین ارسالات تالار


نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1

    تاریخ عضویت
    May 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,037
    تشکر
    24,694
    15,003 تشکر در 4,991 پست

    پیش فرض انواع طرح فرش

    طرح شاه عباسي
    اساس اين طرح ها را گل و بوته هاي خاص كه به نام گل هاي شاه عباسي معروف شده اند تشكيل مي دهند. اين گل ها همراه با اسليمي ها و ختائي ها و ساير موتيف هاي معمول در نقش قالي ساختار اصلي را در حاشيه و متن فرش به وجود مي آورند.
    شاه عباسي لچك و ترنج، شاه عباسي تصرفي، شاه عباسي افشان، شاه عباسي طره ائي از گروه هاي فرعي اين طرح مي باشند.
    طرح اسليمي
    در طراحي نقش قالي در اصطلاح به مجموعه اي از شكل هاي تزئيني خاص كه شباهت به دهان باز مار دارند اسليمي گفته مي شود. گاهي اين شكل ها اجزاء كوچكي از طرح را تشكيل مي دهند و گاه قسمت اعظم متن و حاشيه را اشغال نموده و به صورت نقش مسلط در مي آيند.
    به گفته اي واژه اسليمي از كلمه اسليم به معني جوانه، ريشه گرفتهكه چندان دور از ذهن نيست چه در روي تركه ها و شاخه هاي اسليمي مكرر اين جوانه هاي را مشاهده مي كنيم و عده اي نيز اصل اين واژه را از كلمه اسلام مي دانند و شايد به همين جهت است كه اروپائيان به تصور آنكه اسليمي از طرح هاي عربي (مهد اسلام) است آن را «عربسك» (aranesque) مي خوانند. به هر حال طرحي است موفق و زيبا كه در بسياري از مراكز فرش بافي به ويژه نواحي مركزي ايران مانند اصفهان از آن استفاده شاياني مي شود.
    طرح هاي اسليمي گونه هاي مختلفي دارند مانند اسليمي دهان اژدر، اسليمي ماري، اسليمي شكسته.
    طرح گلداني
    طرحي است زيبا و دلپسند و همان گونه كه از نام آن بر مي آيد شكل گلداني مزين به شاخه هاي گل در آن عنصر اصلي و غالب را تشكيل مي دهد كه در اندازه هاي مختلف گاهي بزرگ و به صورت واحد و گاه كوچك و در رديف هاي موازي تمامي زمينه فرش را به زير پوشش مي كشد.
    از گروه هاي فرعي اين طرح مي توان گلداني محرابي، گلداني ظل السلطان (گل و بلبل)، گلداني حاج خانمي و گلداني تكراري را نام برد.
    طرح گلداني همواره در ميان بافنده هاي قم، تبريز، كاشان، آباده و كردستان از مقبوليت كافي بهره داشته است.
    طرح هراتي
    طرحي است اصيل و زيبا و كنايه دار كه درون مايه هاي تشكيل دهنده آن نقشي از ماهي را به خاطر مي آورند و به اين لحاظ آن را طرح ماهي نيز مي نامند. طرحي است كه از شرق ايران سرچشمه گرفته و به مرور زمان در پهنه ايران پرورده و تكميل شده و به صورت دلخواه بافنده هاي خراسان، همدان، كردستان و اراك آمده است.
    طراحان نقش قالي گاهي در متن فرش نقش ترنجي پوشيده از موتيف هاي متشكله اين طرح را از نقش تكراري اين موتيف ها ولي بدون ترنج مي پوشانند و حاشيه و قاب فرش را بطور معمول در رنگي به طور كامل مشخص و متضاد با متن مجسم مي سازند.
    گروه هاي فرعي اين طرح عبارتند از: ماهي فراهان، ريزه ماهي، ماهي هرات، ماهي سنه يا كردستان.
    طرح درختي
    در اين گونه طرح ها اشكال درختان و شاخ و برگ ها و بوته ها عنصر اصلي را تشكيل مي دهند، گاه در ميان شاخ و برگ هاي درختان به پرندگاني و در پاي آنها به حيوانات وحشي در حالت چرا و استراحت بر مي خوريم كه در اين صورت طرح نام درختي حيوان دار مي يابد و اگر در پي وحوش طراحي شده شكارچياني سواره بر اسب و يا پياده در حال صيد ديده شوند طرح نام درختي شكارگاه به خود مي گيرد. در صورتي كه در ميانه فرش به بركه اي آب كه قاع***ً با رنگ فيروزه اي مشخص است برخورد نمائيم به طرح نام، درختي سبزي كار و يا آب نما مي نهيم گاه در حالت اخير از شكل درخت در طرح نشانه اي نيست بلكه شاخه ها و ساقه هاي پر گل درختان هستند كه عناصر غالب و اصلي طرح را تشكيل مي دهند.
    طرح درختي سبزي كار از طرح را تشكيل مي دهند. طرح درختي سبزي كار را طرح هاي معروفي است كه در حدود هفتاد سال قبل از ناحيه راور كرمان راهي به درون مجموعه طرح هاي زيباي فرش يافت.
    بافندگان كاشان، اصفهان، تبريز، قم و تهران به طرح درختي اقبال فراواني دارند. ناگفته نماند كه تصوير و نقش درخت در فرش را در بسياري از كشورهاي اروپايي به فاي نيك گرفته و آنرا نشانه اي از تداوم عمر و خوشبختي و سعادت مي دانند بدين جهت طرحي است مبارك و دلخواه خاصه در ميانه جوانان. طرح هاي قديمي خوشه انگوري با سابقه بافت صد ساله در مناطق غربي ايران و بيد مجنون در نواحي مركزي و جنوبي در اين گروه طبقه بندي مي شوند.
    طرح بته اي
    يكي از طرح هاي معروف و موفق در مجموعه طرح هاي نقش قالي، طرح بته اي است. بافت فرش با استفاده از اين طرح علاوه بر ايران در هندوستان نيز رواج دارد.
    شكل بته اي در طرح هاي فرش به گونه ها و اندازه هاي مختلف به چشم مي خورد گاهي چنان بزرگ كه چند تايي از آن براي پوشش سطح فرش كفايت مي كند ولي در بيشتر موارد به اندازه هاي كوچك در رديف هاي موازي در متن فرش و يا به دنبال يكديگر در حاشيه قالي ديده مي شوند. گاهي در سبك شاخه شكسته ولي اغلب در سبك منحني به سر انگشت طراح در مي آيد. اغلب در فرش هاي كرمان – سنندج – همدان – كاشان – سرآيند و قم آن را مي يابيم. معروف ترين طرح هاي بته اي عبارتند از: بته جقه يا بته مادربچه – بته ترمه اي – بته سرآبندي – بته مير – بته افشار – بته قلمكار اصفهاني – بته كردستاني يا هشت پر .
    طرح خشتي
    در صورتي كه متن فرش با اشكال هندسي، مربع و لوزي شبكه بندي شده و در داخل هر يك از خانه هاي اين شبكه نقش مايه هايي از قبيل گلدان، گل، بته، شاخه گل، درختان گوناگون خاصه سرو و بيد، وحوش و پرندگان به صورت مجرد ترسيم شده باشند به گونه اي كه هر خانه از نظر شكل و محتوا از خانه مجاور متمايز باشد اصطلاحاً طرح را قابقابي و يا به عبارتي ديگر قالب خشتي مي نامند. استفاده از اين طرح در بختياري چنان راجي است كه اگر منشأ آن را از اين ناحيه بدانيم سخني به گزاف نگفته ايم. امروزه با تقليد از اين طرح در شهرستان هاي تبريز، قم، بيرجند، قاليچه ها و فرش هايي بزرگ و كوچك به تعداد قابل ملاحظه بافته مي شوند.
    طرح آثار تاريخي
    در اين طرح ها تصاوير بناهاي تاريخي الهام بخش پديد آورندگان نقش قالي است و آن ها نقش اين ساختمان ها را يا به صورت كلي و يا اجزايي از آنها را مانند گنبدها و ستون ها و طاق نماها در ميان طرح هاي خود وارد مي كنند. از ميان طرح هاي معروف اين گروه مي توان به طرح گنبد مسجد شيخ لطف الله اصفهان – طرح خرابه هاي تخت جمشيد و نماي طاق بستان كرمانشاه اشاره كرد.
    طرح منظره هاي طبيعي و پرتره شخصيت هاي تاريخي
    از طرح هاي اصلي اين گروه مي توان به دست بافت هايي با پرتره شخصيت هاي تاريخي و سياسي معروف و تابلوها و منظره هاي طبيعي اشاره كرد كه در گذشته در بين طراحان كرماني مورد اقبال فراوان بود و اين روزها هنرمندان تبريزي و اصفهاني و تهراني با خلق آثار بسيار باشكوهي در اين زمينه از همكاران كرماني خود پيشي گرفته اند كه از ميان اين آثار مي توان به دست بافت هايي كه با استفاده از طرح هاي استاد محمود فرشچيان نقاش نام آور تهيه شده اشاره كرد.
    طرح محرابي
    الهام بخش طراحان نقش قالي در به وجود آوردن اين طرح، شكل محراب است. متن محراب گاهي ساده و بدون نقش و گاهي پوشيده از شاخ و برگ ها و گل هاي شاه عباسي و گاهي منقش به نقشي از درخت بافته مي شود.
    در برخي ديگر از انواع اين طرح در متن محراب به نقش هايي از قبيل گلداني بزرگ انباشته از شاخه هاي گل و يا قنديلي آويزان از سقف محراب بر مي خوريم.
    طرح محراب را بافنده هاي قم، كاشان، اصفهان، تبريز و بلوچ بيشتر مي پسندند و به دار مي آورند.
    طرح افشان
    در بيشتر طرح هاي قالي بافي اشكال و اجزاء تشكيل دهنده طرح به صورت پيوسته و بدون انقطاع ترسيم مي شوند در حالي كه در طرح هاي افشان اجزاء تشكيل دهنده طرح به صورت پراكنده و جدا از يكديگر ولي با فاصله هاي منظم از يكديگر طراحي مي شوند. معروف ترين طرح هاي افشان عبارتند از: افشان دسته گل، افشان اسليمي، افشان شاخه پيچ، افشان شاه عباسي و گلفرنگ.
    طرح هاي بندي
    در صورتي كه جزء كوچكي از طرح در متن فرش در جهات طول و عرضي تكرار شده و اين اجزائ با گيره هايي به يكديگر متصل شده باشند در اصطلاح طرح را بندي مي نامند.
    معروف ترين طرح هاي اين گروه عبارتند از: بندي ورامين يا ميناخاني، بندي اسليمي، بندي باز و بندي يا شيرشكري، بندي آدمكي يا ملا نصرالدين، بندي كتيبه اي و بندي شاخ گوزن حيوان دار.
    استفاده از اين طرح كم و بيش در تمامي كارگاه هاي قالي بافي استان هاي شمالي، شرقي و مركزي ايران معمول است.
    طرح محرمات يا قلمداني
    در صورتي كه متن فرش به نوارهايي با عرض مساوي و با رنگ هاي مختلف و مزين به موتيف هاي ريز نقشي تقسيم گردد به طوري كه زمينه فرش به صورت راه راه به نظر رسد در اصطلاح به آن طرح محرمات نام مي نهند.
    اين طرح يكي از قديمي ترين نقش مايه هايي است كه از زمان هخامنشيان تاكنون به گونه هاي گوناگون بر روي انواع پارچه ترمه و دست بافت هاي گره دار، مناطق مختلف بافندگي ايران منعكس شده است. اين طرح كه در پاره اي از نقاط به آن قلمداني نيز مي گويند مورد نظر بافنده هاي فارس، كردستان، تبريز و قم مي باشد.

  2. 2 کاربر از roza عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    abbas16b (9 November 2011),life (19 December 2010)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است: (0 کاربر و 1 مهمان)

موضوعات مشابه

  1. طبقه بندي طرح هاي قالي
    توسط roza در تالار فرش
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 19 December 2010, 05:22 PM
  2. تعميرات فرش
    توسط roza در تالار فرش
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 19 December 2010, 05:16 PM
  3. چه فرشى براى کجا مناسب تر است ؟ ...
    توسط MemarchitecT90 در تالار نکات زیبا سازی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 5 July 2010, 01:06 PM
  4. فرهاد احمدی معمار برتر ايراني
    توسط Nafas در تالار بزرگان معماری
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 7 April 2010, 09:41 AM
  5. مقايسه ي طرح تعويض خودرو هاي فرسوده در ايران و خارج
    توسط Reza Trojan در تالار اتومبیل های داخلی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 2 February 2010, 06:43 PM

تعداد کاربرانی که این موضوع را مشاهده کردند: 1 نفر

شما به این قسمت دسترسی ندارید، لطفاً ابتدا وارد سایت شوید.

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •