اگر هنوز عضو پارسی گلد نیستید؛ باعث خوشحالی ماست اگر شما نیز به جمع ما بپیوندید.
  • ورود:

به تالار خوش آمدید

به پارسی گلد خوش آمدید. جهت عضویت در سایت به اینجا مراجعه فرمائید.



آخرین ارسالات تالار


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 24
  1. #1

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض الگوی چهار مرحله ای ارزشیابی آموزشی پاتریک

    در پایان سال 1950 در دانشگاه ویسکونسین[1]، دونالد کیرک پاتریک یک سری نوشته­ها را در چهار مقاله به نام «تکنیک­هایی برای برنامه­ریزی­های آموزشی[2]» در مجله « آموزش و توسعه[3]» در آمریکا منتشر نمود. دلیل پاتریک برای توسعه این الگو، مبهم بودن اصطلاح ارزیابی بود. الگوی پاتریک مراحل، ملاک­ها، الگوها، و به طور کلی سطوح ارزیابی را، که در طول سال­ها تراکم یافته بود. و در دیدگاه­های مختلفی به صورت توصیفی به آنها اشاره شده بود، با هم ترکیب نمود. در حال حاضر، پاتریک به این تکنیک­ها به عنوان الگوی چهار مرحله­ای ارزشیابی اشاره می‌کند که شامل چهار سطح است: 1) عکس العمل یا رضایت از دوره 2) یادگیری یا کسب دانش، مهارت یا نگرش (جدید)، 3) رفتار یا انتقال دانش، مهارت و نگرش (جدید) به محیط کار 4) نتایج یا تأثیرات مالی ارائه آموزش (ميلز[4]، 2002، ص 148).
    به دو سطح اول الگوی ارزیابی پاتریک به این دلیل که بلافاصله پس از اتمام دوره انجام می‌شود سطح گرم، و دو سطح دیگر الگو به خاطر اجرای آنها مدتی پس از اتمام دوره (6 ماه تا 2 سال) سطح سرد می­گویند. پاتریک پیشنهاد کرد که این مراحل در ابتدا هدفشان کمک کردن در اطمینان یافتن از اثر آموزش روی سازمان است و هدف دوم از آن این است که به طرح ارزیابی و اجرای آموزش کمک کند تا بهبود مداومی صورت گیرد (چاکر[5]، 2005، ص89).
    چارچوبه توسعه یافته ارزیابی آموزشی کیریک پاتریک در چهار سال گذشته مورد توجه و پذیرش زیادی قرار گرفته است. اکثر مباحث در مورد آموزش و توسعه منابع انسانی اشاره­ای به سطوح چهار مرحله­ای ارزشیابی پاتریک کرده­اند. امروزه در ارزیابی برنامه آموزش و توسعه، استفاده از چارچوبه ارزیابی آموزشی پاتریک به عنوان استاندارد آموزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. فوکسن[6] (1989) مدارک زیادی را در این باره در مجله­های کشور­های انگلیس، استرالیا و آمریکا از سال 1984 تا 1970 بدست آورده است که نشان می­دهد مراحل ارزیابی پاتریک در یک سوم از مقالات ذکر شده است در حالی که از بعضی از مدل­ها اصلاٌ نامی برده نشده است (گومز، 2003؛ ص28).

    [1] Wisconsin

    [2] Techniques for evaluating training programs

    [3] Training and devlopment

    [4] Millis

    [5] Chaucer

    [6] Foxn

  2. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (29 January 2011)

  3. #2

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض

    سطح اول ارزشیابی واکنش[1] (عکس العمل)
    سطح اول؛ سطح اول ارزشیابی شامل ارزشیابی عکس العمل شرکت کننده است. طبق نظر پاتریک، بازتاب ممکن است اینگونه تعریف شود: فراگیران چه سطحی از رضایت را در مورد برنامه دارند و تا چه حد آنرا پسندیده­اند. دلایل اجرای ارزیابی سطح بازتاب شامل: بازخورد برای
    برنامه­های بعدی، بازخورد برای فراگیران و داده‌هایی برای استفاده در مجموعه استاندارد­های برنامه­های بعدی می­باشد (ميلز، 2002، ص 149).


    [1] Reaction

  4. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (28 January 2011)

  5. #3

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض

    ارزیابی سطح اول اغلب اجازه می­دهد تا داده‌هایی از عوامل مختلف مثل فراگیران، امکانات، مجریان دوره، برنامه­ریزان و دیگر جنبه­های دخیل در اجرای یک دوره جمع­آوری شود. این سطح به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا برای یک مدیر استفاده از این سطح ساده است و دیگر اینکه تهدیدی برای فراگیر و مدرس نیز در بر ندارد. هاشمی(1387) به نقل از وار و بروس [1] (1995) سه نوع واکنش ارزیابی شده را تشریح می­نماید.

    [1] Warr and Bruce

  6. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (28 January 2011)

  7. #4

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض

    لذت بردن از آموزش (واکنش احساسی): " من این برنامه­ریزی آموزشی را لذت بخش یافتم."
    مفید بودن آموزش (ارزش ادراکی): " محتوای آموزشی تا چه اندازه برای شغل شما ارزشمند است؟ "
    اشکالات آموزشی: " فهم این موضوعات تدریس شده برای من مشکل است."

  8. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (28 January 2011)

  9. #5

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض

    معیارهای واکنشی معمولاً خیلی خلاصه بوده، ولی می­توانند به طور مفصل نیز در مورد هر کدام از موضوعات تشریح شده در بالا نیز تهیه شوند.
    پاتریک ارزیابی عکس­العمل فراگیران را به سه دلیل مهم می­بیند (پاتریک[1]، 1979؛ ص146):
    1. تصمیم مدیران درباره ادامه دادن در سرمایه­گذاری روی برنامه­های آموزشی اغلب مبتنی بر توضیح شرکت­کنندگان است.
    2. فراگیران می­توانند اطلاعاتی را فراهم کنند که به بهبود برنامه کمک کند.
    3. شرکت­کنندگان آموزش را باید دوست داشته باشند تا بالاترین سود را از آن بدست آورند.
    پیشینه تحقیق از دلیل اول حمایت کرده اند مدیران بر پایه نظر فراگیران تصمیم می­گیرند.
    اگر هدف واقعی برنامه آموزشی در پاداش دادن به عملکرد خوب یا تکرار و تجدید نظر در برنامه­های ضعیف باشد؛ یک اندازه­گیری از عکس العمل یا فرم نظرسنجی ممکن است همه آن چیزی باشد که واقعاٌ ضروری است (گومز، 2003؛ ص30).

    [1] Patrik

  10. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (28 January 2011)

  11. #6

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض

    دومین دلیل یعنی (برنامه) ممکن است فقط چون هدف اول را تقویت می‌کند قابل توجیه و تأیید باشد. اگر افزایش رضایت شرکت­کنندگان از برنامه به طور منفی روی اثربخشی و کارایی برنامه اثر نگذارد پس این تغییرات را می­توان به عنوان بهبود بخشیدن به برنامه در نظر داشت.

  12. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (28 January 2011)

  13. #7

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض

    سومین دلیل این است که ارتباطی بین لذت بردن و دوست داشتن آموزش با منافعی که از قبل دریافت آموزش حاصل می‌شود در تحقیقات گذشته دیده نشده است. جان[1] (1990) در تحقیق خود ارتباطی بین سطح رضایت از آموزش (نتایج ارزیابی سطح اول الگو ) با سطح انتقال یاد گرفته­ها به محیط کار (نتایج ارزیابی سطح سوم الگو) پیدا نکرده است. همچنین مطالعات انجام شده بین یادگیری واقعی بدست آمده ( نتایج ارزیابی سطح دوم الگو) و نحوه­ای که شرکت­کنندگان فرم­های عکس العمل راپر می‌کنند ( نتایج ارزیابی سطح اول الگو) نشان داده است که این ارتباط یا خیلی کم است یا وجود ندارد (گومز، 2003؛ ص31).

    [1] Jones

  14. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (28 January 2011)

  15. #8

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض

    بر اساس مطالعات فوق الذکر، مشخص می‌شود که اگرچه فرم­های نظرسنجی (عکس العمل) شرکت­کنندگان اطلاعات زیادی می­دهد که ممکن است در فرایند یادگیری برای بهبود و افزایش رضایت و تکمیل دوره مورد استفاده قرار گیرد، ولی آن، اثربخشی آموزش را به طور کامل ارزیابی نمی‌کنند. به هر حال بیشتر مدیران آموزش، علاقه­مندند که بدانند شرکت­کنندگان از یک برنامه لذت برده­اند یا نه؟ با فرم­های نظرسنجی شما چه چیزی را اندازه­گیری می­کنید؟ او (پاتریک)
    می­گوید اگر شما وانمود کنید که این فرم­ها، ارزیابی سطح بالای اتفاقات رخ داده را نشان می­دهند مورد تمسخر قرار می­گیرید(چاکر، 2005، ص92).

  16. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (28 January 2011)

  17. #9

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض

    سطح دوم ارزشیابی یادگیری[1]
    سطح دوم به ارزیابی یادگیری­هایی که در طول آموزش اتفاق می­افتد، می­پردازد. تعریف یادگیری به اینکه چه اصول، واقعیت و تکنیک­هایی به وسیله شرکت­کننده، فهمیده و جذب شده محدود شده است. ما نگران استفاده از این اصول، وقایع و تکنیک­ها در کار نیستیم (گومز، 2003؛ ص33). ارزیابی در این سطح تنها می­تواند اطمینان دهد که مهارت­ها و دانش برای انجام یک رفتار در کاری یاد گرفته شده است یا نه. به هر حال نمی­توان اطمینان یافت که کارمند 1) فرصت اصلاح رفتار را خواهد داشت 2) می­داند که چه موقع باید از رفتار یاد گرفته شده است استفاده کند 3) آیا از رفتار اگر هم فرصتی بیابد استفاده خواهد کرد یا نه؟

    [1] Learning or Knowledge

  18. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (28 January 2011)

  19. #10

    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,840
    تشکر
    680
    4,576 تشکر در 1,571 پست

    پیش فرض

    یک روش برای اندازه­گیری افزایش در دانش فراگیر از طریق استفاده از پیش­آزمون و پس­آزمون است. ارزیابی سطح دو در این ماهیت از سطح اول کمتر استفاده شده است و آن به دلیل نیازمندی به تلاش­های بیشتر برای طراحی مناسب آزمون های معتبر می­باشد بخصوص اگر نتایج آن برای اهداف تصمیم‌گیری استفاده شود (ميلز، 2002، ص 154).

  20. 4 کاربر از hessamt عزیز به دلیل پست مفیدش تشکر کردند:

    chamran109 (26 January 2011),mamani13 (30 May 2011),sool (29 January 2011),ارسلان911 (28 January 2011)


 
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است: (0 کاربر و 1 مهمان)

موضوعات مشابه

  1. فیلم های های آموزشی مهندسی شیمی نفت - گاز - پتروشیمی
    توسط petrosimi-ahar در تالار مهندسی شیمی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 7 September 2010, 06:53 AM
  2. آموزش توسعه نرم افزار های شیء گرا توسط uml
    توسط Ali-Wizard در تالار مهندسی نرم افزار
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 4 May 2010, 10:04 PM
  3. چهار شنبه سوري ؛ از فروغ زرتشتي تا قيام مختار
    توسط Azad-79 در تالار اطلاعات عمومی و دانستنیها
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 11 March 2009, 02:26 PM
  4. ارزشیابی و علل ترس دانش آموزان از آن
    توسط Nafas در تالار ساير گرايشها
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 26 February 2009, 12:32 PM
  5. آموزش چاپ سیلک
    توسط EZO در تالار چاپ
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 2 February 2009, 11:39 PM

تعداد کاربرانی که این موضوع را مشاهده کردند: 1 نفر

شما به این قسمت دسترسی ندارید، لطفاً ابتدا وارد سایت شوید.

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •